Co jest najlepszym źródłem wapnia?

Wapń to niezwykle ważny pierwiastek dla ludzkiego organizmu. Jest on przede wszystkim materiałem budulcowym kości i zębów, ale jego zastosowanie jest znacznie szersze. To właśnie on odpowiada za kurczliwość mięśni, aktywuje pracę wielu enzymów, reguluje pracę układu nerwowego i hormonalnego, utrzymuje prawidłową akcję serca, wpływa na proces krzepnięcia krwi. Wapń zmniejsza także ryzyko osteoporozy. To bardzo ważne, aby nie zabrakło go w naszej codziennej diecie.

Najlepsze źródła wapnia

Wapń występuje w wielu produktach żywieniowych, dzięki czemu można opracować zdrową, smaczną i zróżnicowaną dietę. Głównym źródłem pierwiastka jest mleko i jego przetwory, takie jak jogurty, sery, kefiry, maślanki czy śmietana. Występuje on także w rybach, zwłaszcza z ośćmi, jak sardynki czy krewetki. Wapń zawierają niektóre warzywa m.in. kapusta włoska, boćwina, brokuły, jarmuż, natka pietruszki, szpinak, szczypiorek. Warto sięgać po suszone owoce, głównie figi, morele czy rodzinki, w których znajduje się spora dawka tego pierwiastka. Ze świeżych owoców polecić można cytrusy. Źródłem wapnia są również rośliny strączkowe (np. fasola i soczewica), orzechy (m.in. laskowe i pistacjowe), nasiona i pestki (m.in. słonecznika oraz dyni). Pierwiastek znajduje się w produktach zbożowych, jak otręby pszenne czy łatki owsiane. Więcej o produktach bogatych w wapń warto przeczytać na https://calperos.pl/blog/sg/produkty-bogate-w-wapn-zrodla-wapnia-w-codziennej-diecie/.

Suplementacja wapniem

Naturalne źródła wapnia nie zawsze są wystarczające. Przyjmuje się, że osoba dorosła powinna przyjmować średnio 1000 mg wapnia na dobę. Nie jest to jednak uniwersalna reguła. Są okresy, kiedy zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest znacznie wyższe np. w czasie menopauzy, ciąży i laktacji, w okresie intensywnego wzrostu u dzieci i młodzieży, w podeszłym wieku oraz w sytuacji długotrwałego unieruchomienia bądź po złamaniach kości. W takich przypadkach warto zdecydować się na suplementację wapniem, która daje pewność, że nasz organizm otrzymuje odpowiednią dawkę tego pierwiastka. Najlepiej sięgnąć jest po Calperos. Preparat ma status leku, ale jest dostępny bez recepty. Ma formę twardych kapsułek, które najlepiej przyjmować jest w trakcie posiłku. Zawiera on wapń w formie zjonizowanej, dzięki czemu jest bardzo dobrze przyswajalny przez ludzki organizm. Z tego powodu jest on często przepisywany i rekomendowany przez lekarzy oraz farmaceutów. Więcej informacji o suplemencie można znaleźć na stronie https://calperos.pl/.

Jak nie pozbywać się wapnia?

Niestety, wiele osób w sposób nieświadomy pozbywa się wapnia. Stoją za tym używki, takie jak alkohol, kawa czy papierosy. Wchłanianie wapnia utrudniają także spożywana w nadmiarze sól, białko zwierzęce, słodkości oraz napoje gazowane z kwasem fosforowym. Aby pierwiastek został odpowiednio wchłonięty przez organizm, potrzebna jest witamina D. Co ciekawe, ciało produkuje ją pod wpływem kontaktu z promieniowaniem słonecznym. Należy więc jak najczęściej zażywać kąpieli słonecznych, które warto połączyć ze sportem lub aktywnością fizyczną. W sezonie jesienno-zimowym, kiedy słońca za oknem jest zdecydowanie mniej, można rozważyć opcję suplementacji. Trudność ze wchłanianiem wapnia może pojawić się także na skutek presji i stresu. Dlatego tak ważny jest zdrowy styl życia oraz odpoczynek. Jednym z objawów niedoboru wapnia jest właśnie drażliwość, zmęczenie, pogorszenie nastroju, a nawet stany lękowe.

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu w dużej mierze zależy od odpowiedniej ilości wapnia. Jeśli go brakuje, organizm pobiera go z kości
w celu zachowania prawidłowego stężenia we krwi. Zwiększa to więc ryzyko osteoporozy i chorób układu kostno-stawowego. Niedobór wapnia prowadzi także go pogorszenia samopoczucia fizycznego oraz psychicznego. Nie warto doprowadzać do tej sytuacji. Zwłaszcza że wapń występuje w tylu produktach! Skomponowanie zdrowej i smacznej diety nie powinno być więc problemem. W razie problemów ze zmianą nawyków żywieniowych można sięgnąć po suplementację.

Polecane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *