Odchudzanie poprzez zmianę czyli od czego zacząć?

Gdybym zapytała co trzeba zrobić aby schudnąć pewnie większość powiedziałaby, że najważniejsza jest dieta i trening.  Inni dodaliby jeszcze do tego motywację. To wszystko oczywiście jest prawdą i te wszystkie elementy w głównej mierze odpowiadają za powodzenie naszego działania. Jednak ja dołożyłabym coś co jeszcze. Coś co  według mnie jest  bardzo ważne i musi pojawić się jeszcze zanim zaczniemy się odchudzać  oraz towarzyszyć nam w dalszych etapach. Tym „czymś” jest świadomość. Ta  świadomość dotyczy wielu aspektów: tego co ląduje na Twoim talerzu, ile i czy w ogóle się ruszasz; dlaczego waga Ci przeszkadza i co Ci da gdy schudniesz ale także tego jakie są Twoje mocne i słabe strony oraz to czy umiesz rozpoznawać oraz radzić sobie z emocjami.

Dieta, trening, konieczność przestrzegania pewnych zasad potrafi być frustrujące. Do szewskiej pasji może nas doprowadzić sytuacja kiedy to nagle musimy rezygnować z ulubionych przysmaków bo nad głową wisi widmo „dieta”. W takich momentach nasze emocje biorą nad nami górę i jeśli nie mamy o nich wiedzy oraz umiejętności jak sobie z nimi poradzić – niestety stają się zwycięzcami a my ponosimy kolejną  porażkę zajadając ją czekoladą. A gdybyśmy wiedzieli, że to tylko chwilowa nasza reakcja, potrafili ją rozpoznać i świadomie ją zmienić wszystko potoczyłoby się inaczej – trwalibyśmy przy diecie i ćwiczeniach zmierzając do celu. Sama przeszłam dość długą „odchudzającą drogę”. Testowałam rożne diety z marnym skutkiem. Dzisiaj mogę powiedzieć, że z własnego doświadczenia wiem, że często popularne diety (zwłaszcza monotematyczne) mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Nasze ciało nie powinno być dla nas miejscem eksperymentów i doświadczeń. Mamy je jedno więc powinniśmy o nie dbać. Po kilku latach swojej walki z kilogramami doszłam do wniosków, że ważne w tym całym odchudzaniu jest zdrowy rozsądek oraz holistyczne podejście czyli współpraca naszej psychiki z dietą oraz aktywnością fizyczną. Inną ważną sprawą jest traktowanie diety jako coś co nam pomoże odzyskać zdrowie i energię a nie jak zło konieczne. Kiedy polubisz się z nowymi zdrowymi nawykami żywieniowymi okaże się, że nie jest wcale tak źle jak inni mówią.

Pędzimy, gnamy każdego dnia co raz szybciej. Jemy byle gdzie, byle jak a później dziwimy się, że tyjemy czy chorujemy. Jedzenie jest dla nas automatycznym zadaniem do wykonania każdego dnia – musimy zjeść by mieć siłę, bo organizm o to prosi. Zazwyczaj jemy w biegu albo przed telewizorem. Zawsze coś, ktoś wymaga naszej uwagi przy jedzeniu. Ciężko nam zatrzymać się i zjeść bo przecież tyle spraw dookoła się dzieje a my musimy ze wszystkim zdążyć. Nasze ciało czasami nawet nie ma czasu zarejestrować faktu, że coś zjedliśmy! Dlatego za chwilę znowu jesteśmy głodni i tak rodzi się chęć podjadania. Zjadamy więcej niż nam potrzeba a to wszystko odkłada się w ten nieszczęsny tłuszczyk z którym tak ciężko każdego dnia walczymy a on nie zawsze chce dać się pokonać. Chcemy być zdrowi i szczupli. Chcemy jeść zdrowo, ale w tej codziennej gonitwie to bardzo trudne do osiągnięcia. Jaka jest na to recepta? Zacznij od samoświadomości. Poznaj siebie i swoje ciało. Przyjrzyj się swoim emocjom towarzyszącym Ci każdego dnia – kiedy jesz, przed i po posiłku. Być może jest tak, że automatycznie lub nieświadomie skazujesz się na porażkę – przez na przykład – jedzenie przed telewizorem, podjadanie w trakcie gotowania obiadu czy nagradzanie siebie słodyczami za udany dzień w pracy lub wręcz przeciwnie za kiepski dzień. Spójrz na swoje nawyki i najlepiej je zapisz na kartce. To da Ci obraz tego jak wyglądają Twoje nawyki żywieniowe a z tą wiedzą łatwiej będzie coś zmienić – tak naprawdę. Im więcej wiesz o sobie i przyzwyczajeniach tym skuteczniej możesz uporać się z nadwagą.

Świadome odchudzanie to przede wszystkim poznanie siebie jako człowieka w tym swoich mocnych i słabych stron, rozpoznanie emocji i naszego zachowania kiedy dana emocja nami kieruje. Tutaj niezwykle ważne jest to jak reagujemy na negatywne emocje (często je zajadamy) oraz to jak potrafimy niwelować skutki stresu( którego dość sporo w naszym życiu). To także określenie swoich umiejętności oraz ograniczeń, które w dalszym etapie najlepiej zaakceptować (pewnych predyspozycji nie jesteśmy w stanie zmienić). Niezwykle ważne według mnie jest także słuchanie swojego ciała, tego co nam chce przekazać. Dzięki obserwacji tego jak na przykład reagujemy na zjedzenie pewnej grupy pokarmów jesteśmy w stanie rozpoznać czy nam to służy czy nie. Świadomość siebie w konsekwencji prowadzi do akceptacji siebie w obecnym stanie ale także podjęciu działań mających na celu zmianę tego co nie sprzyja naszemu zdrowiu (podjęciu decyzji o odchudzaniu). Dzięki świadomemu odchudzaniu można nauczyć się jak rozróżnić prawdziwy głód od tylko chęci zjedzenia danego produktu – często zdarza się nam zjeść coś mimo, że wcale nie jesteśmy głodni. Rozpoznanie tych dwóch stanów pomoże zapanować między innymi nad podjadaniem, które jest jedną z przyczyn nadwagi. Świadomy wybór dotyczy także naszych decyzji podejmowanych w czasie zakupów w sklepie. Znajomość składników danego produktu pomoże wyeliminować szkodliwe dla naszego organizmu dodatki do żywności. W tym zakresie świadomość tego co jest dodawane do produktów, które zjadamy jest niezwykle ważna nie tylko w procesie odchudzania ale także dbania o zdrowie. Świadome odchudzanie wiąże się także z samodzielnym przygotowaniem posiłków (na tyle ile jest to  możliwe) oraz dobrą organizacją naszej codziennej diety. To także próbowanie nowych smaków oraz pozwolenie sobie czasami na zjedzenie czegoś co niekoniecznie jest dla nas dobre ale przywodzi na myśl na przykład wspomnienia z dzieciństwa czy jakieś ważne wydarzenie (w tym momencie wiemy, że gdy zjemy na przykład ten kawałek tortu nic nam się nie stanie pod warunkiem, że będzie to jeden i to raz na jakiś czas).

Na świadome odchudzanie składa się także aktywność fizyczna poprzez którą spalamy zbędne kalorie oraz wzmacniamy i rozwijamy swoje ciała – rodzaj aktywności dostosowany do naszych możliwości oraz wybór tego co lubimy na pewno będzie dla nas korzystny. Najważniejsze jednak to traktowanie zmian naszych nawyków jako coś naszego z którym chcemy zostać na zawsze, bo najskuteczniejsze zmiany to takie z którymi jesteśmy na co dzień, które nie przynoszą nam dodatkowego stresu. Takie przekonanie samego siebie wymaga czasu, bo kiedy ileś lat żyjemy z pewnymi niekorzystnymi nawykami nie da się ich zmienić w ciągu jednego dnia. Ale każdego dnia trzeba nad nimi konsekwentnie pracować utożsamiając się z nimi.

Jak zacząć – 5 magicznych kroków

1. Podejmij decyzję i zastanów się dlaczego chcesz to zrobić.

2. Określ swój cel: realny, możliwy do spełnienia i określony w niedługim czasie.

3. Przeanalizuj swoje dotychczasowe nawyki i zobacz co Ci nie służy. Przygotuj listę tego chcesz zmienić i pomyśl jak możesz to zmienić. (tutaj może Ci pomóc moja książka „Zmiana zaczyna się w umyśle”, którą do końca stycznia zamówisz w promocyjnej cenie.

4. Przygotuj swoją magiczną motywującą listę wspierającą. Sięgnij do niej kiedy będziesz jej potrzebować (np. motywujący tekst, książka czy piosenka)

5. Działaj tu i teraz. Nie rozmyślaj co będzie jutro – żyjesz teraz. Świadomie dokonuj wyborów teraz. I pamiętaj, że jeśli dzisiaj coś poszło nie tak to trudno, nie ma się co załamywać tylko wrócić do tego co sobie zaplanowałaś bez wyrzutów sumienia i obarczania siebie.

Powodzenia!

Weronika.

Polecane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *