Magiczna „5” na zdrowe odchudzanie

Odchudzanie to złożony proces i na skuteczność wpływa wiele czynników. Są jednak pewne aspekty, które są niezwykle istotne bez których zdrowe odchudzanie nie uda się. Podane przeze mnie czynniki nie sprawią, że w magiczny sposób nagle zrzucisz kilogramy. Nie jestem również zwolenniczą restrykcyjnych diet czy katorżniczych treningów. Dieta to nie kara a odchudzanie to nie wyrok, który musisz wykonać. To droga i proces na który oprócz diety i aktywności fizycznej wpływa także nasze podejście oraz odpowiednia ilość snu a także odpoczywanie. Poznaj moją magiczną 5 na zdrowe odchudzanie.

1 – Dieta i nawodnienie

To co ląduje na naszym talerzu ma bez wątpienia ogromny wpływ nie tylko na skuteczność naszego odchudzania ale także zdrowie. Nie ma jednej diety, która będzie idealna dla wszystkich. Każdy z nas jest inny pod wieloma względami: rodzaj wykonywanej pracy, codziennej aktywności, płeć, choroby czy osobiste predyspozycji. Bez wątpienia warto zadbać by nasza codzienna dieta była zróżnicowana i zawierała produkty z różnych grup spożywczych. Im bardziej zróżnicowana tym większa szansa na dostarczenie organizmowi wszystkiego co niezbędne. Nie może w niej zabraknąć warzyw i owoców czy produktów zbożowych. Warto ograniczyć spożywanie cukrów czy produktów wysokoprzetworzonych. Oczywiście, wszystko jest dla ludzi dlatego (jeśli nie ma przeciwskazań) i zjedzenie od czasu do czasu czegoś bardziej przetworzonego nie powinno być traktowane jak coś zakazanego. Drugi ważny aspekt to nawodnienie. Wielu z nas nie docenia tego jak ważne jest nawodnienie dla naszego ciała oraz psychiki. Człowiek w większości składa się z wody, dlatego także istotne jest jej uzupełnianie. Płyny to nie tylko woda ale również różnego rodzaju herbatki ziołowe czy świeżo wyciskane soki. Także w owocach i warzywach znajduje się woda. Odpowiednia dieta oraz nawodnienie to podstawa w zdrowym odchudzaniu.

2 – Aktywność fizyczna

Nasze ciało potrzebuje ruchu – nie tylko wtedy gdy chcemy schudnąć. Nie musi to być intensywny trening na siłowni. Każdy ruch się liczy! Może to być codzienny spacer, jogging z psem czy taniec do ulubionej muzyki. Rodzaj i intensywność treningu zależy od tego jaki jest nasz cel. Pomysłów i sposobów na dodanie większej ilości do naszego codziennego życia jest całe mnóstwo. Kiedy masz możliwość zamień samochód na rower a zamiast windy wybierz schody. Te pozorne małe zmiany mogą przyczynić się do większej. Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie i stawy oraz poprawia motorykę  ciała. Dzięki regularnemu ruchowi jesteśmy bardziej odporni na kontuzje,  ponieważ szkielet mięśniowy jest elastyczniejszy i sprawniejszy. Regularna aktywność to też wiele korzyści dla psychiki i duszy. Podczas aktywności uwalniają się endorfiny, czyli hormon szczęścia. Czujemy się wtedy zadowoleni i mamy ochotę robić więcej. Sport jest też świetnym antidotum na stres, którego w dzisiejszych czasach nam nie brakuje.

3 – Podejście

Myśli i słowa mają magiczną moc. To co myślimy i mówimy wpływa na nasze życie. To co mówimy i czujemy na temat diety także. Kiedy słowo dieta kojarzy nam się z wyrzeczeniami i jedzeniem listka sałaty postanowienie wytrwania w niej może być sporym wyzwaniem. Gdy z góry nastawiamy się do czegoś negatywnie – zgadnij jaki będzie efekt naszych działań? Najpewniej skończy się niepowodzeniem. Kiedy na samo słowo „dieta” reagujesz alergicznie może warto po prostu ją rzucić ? A zamiast tego nauczyć się świadomie wybierać jedzenie zwracając uwagę na potrzeby naszego organizmu. Ja już dawno wyrzuciłam to słowo (w kontekście odchudzania bo samo słowo „dieta” oznacza tyle co sposób odżywania – po prostu!) ze swojego sposobu myślenia. O wiele bardziej wolę wyrażenie zdrowy  i świadomy styl życia. Jakoś od razu czuję swobodę i wolność a  nie przymus, który kiedyś kojarzył mi się z dietą. Oczywiście taki styl wymaga przestrzegania pewnych reguł ale ważne jest by były one zgodne z naszymi potrzebami na dany moment. Czasami chcemy zrobić coś na siłę, wbrew temu co czujemy. Taka walka z samym sobą może obrócić się przeciwko nam. Dlatego zdecydowanie lepiej jest podejść do wszystkiego na spokojnie. Zacząć zmiany powoli, małymi krokami. Codziennie próbować zmieniać to co nam przeszkadza.

4 – Sen

Pamiętasz kiedy ostatni raz się wyspałaś? Niestety współczesny pęd życia nie sprzyja temu byśmy spali tyle ile potrzebuje nasze ciało. Podczas snu organizm człowieka się regeneruje i odpoczywa. Gromadzimy wtedy siły do działania. Zmęczeni funkcjonujemy gorzej, trudniej nam skupić myśli, a także chętniej podjadamy. Kiedy nie mamy siły, szukamy czegoś, co pozowali nam się „doładować”, dlatego chętniej sięgamy po słodycze, energetyczne napoje czy inne używki. Jednak zwykle przypływ mocy po dawce cukru jest tylko chwilowy, szybko mija i ponownie sięgamy po przekąskę. Niewyspanie to też znacznie mniejsza ochota na zrobienie treningu – kiedy myślimy tylko o tym, by jakoś przetrwać i położyć się spać, nie w głowie dodatkowy wysiłek. Brak odpowiedniej ilości snu wpływa na całościowe funkcjonowanie człowieka, a brak energii nie sprzyja chęci samorozwoju czy pracy nad sobą.

5 -Relaks

Tak ważne jest zachowanie umiaru, zarówno w diecie jak i uprawianiu sportu, a także życiu osobistym  i zawodowym. Odpoczynek pozwala się zrelaksować i nabrać energii do kolejnego działania oraz uniknąć przetrenowania. Form odpoczynku jest mnóstwo. Nie ma jednego konkretnego sposobu, jak to zrobić dobrze. Każdy z nas lubi co innego i inaczej funkcjonuje w ciągu dnia. Dla jednych świetną formą relaksu będzie czytanie  książki, a u innych sprawdzi się oglądanie filmu. Ważne, żeby znaleźć coś, co się lubi. Wielokrotnie w swoich postach podkreślam, jak istotne jest słuchanie siebie i swojego ciała. Takie przyglądanie się sobie, pozwala na efektywniejsze wprowadzanie zmian. Dlatego wybierając formę odpoczynku, nie sugeruj się tym, co robią inni. Zastanów się co Ty lubisz najbardziej i w taki sposób najczęściej odpoczywasz. Jednym z dobrych sposobów jest masaż relaksacyjny lub wizyta w SPA, jednak równie korzystna może być domowa kąpiel w wannie z dodatkiem olejków eterycznych w otoczeniu pachnących świec – wpłynie pozytywnie również na zmęczone treningiem mięśnie. Do wody warto dodać odrobinę soli (gotowe mieszanki można kupić w wielu sklepach lub przez Internet). A może wyjdź na spacer? Dotlenisz ciało i umysł, a przy tym wpadnie odrobina aktywności. Albo włącz swoją ulubioną muzykę i tańcz, jak tylko Cię nogi poniosą. Sam trening również może być formą relaksu. Oczywiście, jak we wszystkim, tak i w odpoczywaniu trzeba zachować zdrowy rozsądek. Warto tak zorganizować swój czas, by było w nim miejsce na wszystko: dietę, trening oraz relaks.

A Ty co jeszcze byś do tego dodała/dodał?

Weronika.

Polecane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *