FIT Środa: Akcja regeneracja!

Sprawy piętrzą się jak wzburzone fale oceanu? Oprócz spraw dnia codziennego dochodzi jeszcze pilnowanie diety i mocne treningi? Czasami czujesz się zmęczona a organizm zaczyna dawać delikatne sygnały, że czas zwolnić. Ty jednak brniesz dalej z ogromną upartością wykonując kolejny trening. W końcu ciało nie wytrzymuje i coraz bardziej daje znać, że czas zwyczajnie odpocząć. I choć sam trening może być formą relaksu to na odpoczynek w innej formie także powinno się znaleźć miejsce. Uważam, że relaks i regeneracja jest równie ważna jak dieta czy trening. Ciało musi mieć czas na odpoczynek oraz powrót do równowagi. Musisz wiedzieć, że mięśnie zaczynają rosnąć dopiero wtedy gdy dasz im czas odpocząć. Wiem co mówię. Sama jestem trenerem personalnym i z własnego doświadczenia wiem, że jeśli sami nie damy sobie odpocząć to pewnym czasie ciało samo zacznie się tego dopominać w różnorodny sposób. Jaki? Może to być na przykład chroniczne zmęczenie, kłopoty z koncentracją, przygnębienie, spadek lub wzrost apetytu, podatność na przeziębienia i inne choroby, spadek wydajności fizycznej, problemy wytrzymałościowe z wykonaniem treningu.

Dieta i trening są stresujące…

Trzymanie się diety i intensywny trening to spory stres dla naszego organizmu a jak wiadomo on raczej nie jest naszym sprzymierzeńcem, dlatego tak ważne jest zachowanie umiaru zarówno w diecie jak i uprawianiu sportu. Odpoczynek pozwala się zrelaksować i nabrać energii do kolejnego działania oraz  uniknąć przetrenowania co patrząc na dzisiejszy świat jest dość wszechobecnym zjawiskiem. Form odpoczynku jest mnóstwo. Nie ma jednego konkretnego sposobu jak to zrobić. Każdy z nas lubi co innego i inaczej funkcjonuje w ciągu dnia. Dla jednych świetną formą relaksu będzie czytanie książki a dla drugiej osoby sprawdzi się oglądanie filmu. Ważne, żeby znaleźć coś co się lubi. Wielokrotnie w swoich postach podkreślam jak istotne jest słuchanie siebie i swojego ciała. Na swoim doświadczeniu mogę powiedzieć, że takie przyglądanie się sobie pozwala na efektywniejsze dokonanie wszelkich zmian. Dlatego wybierając formę odpoczynku nie sugerujmy się tym co robią inni. Zastanówmy się to my lubimy najbardziej i w taki sposób odpoczywajmy – pod warunkiem nie szkodzi to naszemu zdrowiu. Fajnym sposobem jest na przykład masaż relaksacyjny lub wizyta w spa. Jednak równie korzystnie może wpływać kąpiel w domowej wannie z dodatkiem olejków eterycznych w otoczeniu pachnących świec. Taka kąpiel wpłynie także pozytywnie na nasze zmęczone treningiem mięśnie.  Wtedy do wody w wannie dodaj odrobinę soli (takie gotowe mieszanki można kupić w sklepach lub przez Internet).

A może zamiast kolejnego wycieńczającego treningu wyjdź na spacer? Dotlenisz ciało i umysł a przy tym wpadnie odrobina aktywności. Albo włącz swoją ulubioną muzykę i tańcz jak nogi Ci same podpowiadają.

Sam trening może być także formą relaksu – wszystko zależy od naszej pracy jaką codziennie wykonujemy czy temperamentu.

Odpoczynek umysłu

Relaks wpływa nie tylko na regenerację naszego ciała w sensie fizycznym ale także psychicznym co w konsekwencji sprzyja wytrwaniu w naszych postanowieniach związanych z dietą oraz treningami. Kiedy okiełznamy nasze galopujące myśli nasz umysł uspokaja się i wycisza przez co może sprawniej funkcjonować. Stajemy się spokojniejsi i bardziej zadowoleni. Często właśnie w tym momencie znajdujemy sens tego wszystkiego co robimy i motywację do dalszego działania. Odpoczynek to także pokazanie samemu sobie, że jesteśmy ważni i zależny nam na nas a to jak wiadomo pozwala na większą wiarę w siebie i swoje możliwości co z kolei sprzyja wytrwaniu przy diecie oraz regularnej aktywności fizycznej. Aby odpocząć od treningu wystarczy zrobić sobie odpowiednią przerwę czyli dzień/dni bez treningowe ale jak odpocząć od diety? Zgodnie w wyznawanymi przeze mnie zasadami dieta jest naszym stylem życia, dlatego nie uważam by było od czego odpoczywać 🙂 Jeśli nasza codzienna dieta nam smakuje i dostarcza wszystkiego co niezbędne to jestem pewna, że nie będziesz chciała jej porzucić.

Umiar w odpoczywaniu

Oczywiście jak we wszystkim tak i w odpoczywaniu trzeba zachować zdrowy rozsądek. Warto tak zorganizować swój czas by było w nim miejsce na wszystko: dietę, trening oraz relaks. Zbyt długie odpoczywanie może nas za bardzo rozleniwić a powrót do dyscypliny może okazać się  niezwykle trudny. Jednak chwilowe wyrzucenie z głowy myśli o diecie i treningu może pomóc stawić czoła przyszłym wyzwaniom dietetycznym oraz treningowym.

Sposoby na zrelaksowanie

Wiecie, że nie wielu z nas potrafi  naprawdę odpocząć? Kładziemy się na kanapie i staramy się zrelaksować. Włączamy telewizję i słuchamy wiadomości. Nasze myśli krążą w głowie i choć tak bardzo chcieliśmy odpocząć to kiedy z niej wstajemy wcale nie czujemy się lepiej.  Może potrzebujesz innego sposobu na relaks? Mam dla Ciebie kilka propozycji:

  • medytacja/oddech – pozwala zatrzymać się na chwilę i uspokoić myśli. Zazwyczaj skupiamy się w niej na oddechu. Przy dzisiejszym tempie życia oddychamy za szybko i zbyt płytko. Oddech wpływa na nasze samopoczucie oraz stan naszego organizmu. Medytacja może nam się kojarzyć z siedzeniem „po turecku” z dłońmi na kolanach – to jeden ze sposobów, ale można ją wykonywać na wiele sposobów. Powstało wiele książek oraz filmów z nauką medytacji. Każdy znajdzie coś dla siebie. Warto spróbować tej techniki. Osobiście często ją stosuję, gdyż pozwala mi się skupić na byciu tu i teraz oraz spojrzeć z dystansem na wiele spraw.
  • ciepła kąpiel – kilka minut w wannie pod koniec dnia może naprawdę pomóc się odprężyć. Dodaj do wody kilka kropel olejków eterycznych, możesz zapalić świece i po prostu odpoczywać. Taka zapachowa kąpiel świetnie uspokaja zmysły i ciało.
  • film/książka – dobra książka lub ciekawy film także mogą pomóc się zrelaksować. Kiedy czytamy lub oglądamy nasze myśli skupiają się na czymś innymi. Zapominamy na chwilę o swoich codziennych obowiązkach i problemach. Zobacz może leży na półce książka, którą od dawna planowałaś przeczytać?
  • hobby/pasja – pomyśl czy jest coś czego robienie sprawia Ci przyjemność? Postaraj się znaleźć choć godzinę w tygodniu na robienie czegoś co lubisz. To także pozwala skupić myśli na czymś innym i sprawia nam wiele przyjemności. Może lubisz gotować, szydełkować lub majsterkować?
  • muzyka – słuchanie odpowiedniej muzyki może dawać wiele pozytywnej energii i ukoić zszargane nerwy – oczywiście to zależy od rodzaju jakiego słuchamy. Kiedy włączam ulubione relaksacyjne kawałki mam wrażenie, że przenoszę się w inny świat. Ogarnia mnie cisza i spokój. Wtedy odpoczywam.
  • organizacja – planowanie swoich zajęć pozwala na wygospodarowanie czasu dla siebie. Oczywiście wszystkiego przewidzieć się nie da. Kiedy żyjemy w chaosie może nam się wydawać, że brakuje nam na wszystko czasu ale gdy przyjrzymy się swoim obowiązkom okazuje się, że spokojnie możemy sobie pozwolić na robienie tego czego robimy na przykład przez 2 godziny w tygodniu. Kiedy mamy wszystko poukładane nie musimy ciągle myśleć i stresować się, że braknie nam na coś czasu.
  • sen – czasami już krótka drzemka potrafi pozwolić odpocząć i dostarczyć energii naszemu ciału oraz psychice. Brak odpowiedniej ilości snu działa bardzo niekorzystnie na nasze ciała a szczególnie układ nerwowy. Dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość snu co z pewnością pozwoli nam się zrelaksować.

Pomysłów na odpoczynek i relaks jest bardzo dużo. Ja wymieniłam te, które według mnie są najbardziej skuteczne i powszechne. Poszukaj swojego sposobu i nie zapominaj o regeneracji, która w odchudzaniu i zdrowym stylu życia jest równie ważna jak trening i dieta.

Nie pędź tak…

Na koniec chciałabym podzielić się z Wami  słowami aktorki pani Danuty Szaflarskiej „Był taki czas, gdy ciągle się spieszyłam. Na przykład jechałam tramwajem i chciałam, żeby on jechał jeszcze szybciej. Miałam ten pośpiech w sobie. I nagle pomyślałam: „Zaraz, dokąd ja się tak śpieszę? Przecież na końcu czeka na mnie trumna” (śmiech). Pozbądź się tego wewnętrznego biegu. Oglądaj świat, obserwuj, co się dookoła ciebie dzieje, bo życie mamy jedno, a przecież we wszystkim można znaleźć tyle piękna. Właściwie samo to, że się żyje, jest już czymś cudownym”. Słowa te świetnie opisują to jak większość z nas dzisiaj funkcjonuje oraz w jakim pędzie żyje. Często sami siebie pospieszamy i nakładamy określone „prędkości” według jakich mamy żyć (chociaż nikt nas nie goni).  Zostawiam Was z tym cytatem. Snujcie refleksje i odpoczywajcie🙂

Weronika.

Polecane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *