Zmień swoją dietę na wiosnę i lato z health-fit-life.pl

Wiosna i lato to dwa najlepsze okresy na zmianę swoich nawyków żywieniowych oraz początek nowej, zdrowej diety. Te dwie pory roku obfitują w pyszne sezonowe owoce i warzywa, dlatego też łatwiej nam skomponować zdrowy posiłek – czasami garść świeżych owoców w zupełności wystarczy za deser lub przekąskę. Moja zmiana diety także zaczęła się w tym okresie. Dostępność świeżych produktów zdecydowanie ułatwia planowanie swojego jadłospisu – zwłaszcza kiedy chcemy zrzucić kilka kilogramów.

Podstawy smacznej i zdrowej diety

Smacznie i zdrowo? Dla wielu z nas nadal to pojęcie wydaje się niemożliwe do spełnienia. A jednak przy odrobinie kreatywności można jeść i smacznie i zdrowo a przy tych chudnąć. Możesz nawet zjeść deser bez wyrzutów sumienia! Wszystko zależy od tego jakich produktów użyjemy do przygotowania naszego posiłku. Dlatego wiosna i lato są pod tym względem najprzyjemniejsze – różnorodność sezonowych produktów jest tak duża, że każdy znajdziesz swój ulubiony smak. O zasadach zdrowej i smacznej diety można by pisać w wielu słowach ale zamiast teorii od razu przejdźmy do praktyki. Według mnie podstawowe zasady zdrowej i smacznej diety to:

  • indywidualne dopasowanie – każdy z nas jest inny, każdy z nas ma inne zapotrzebowanie energetyczne wynikające z wielu czynników takich jak: wiek, rodzaj pracy, płeć czy choroby. Dlatego dopasowanie diety do naszych potrzeb jest bardzo ważne. Dieta naszej koleżanki niekoniecznie dla nas będzie zdrowa i dobra. Może się okazać, że ona na tej diecie będzie chudnąć a my tyć. Dlatego staraj się zadbać o swoją dietę indywidualnie dobierając odpowiednie dania. Możesz postarać się zrobić to samemu obserwując swój organizm oraz analizując swoje odczucia po zjedzeniu danego produktu. A jeśli masz z tym problem skorzystaj z pomocy dietetyka czy trenera.
  • różnorodne posiłki – im więcej różnorodnych produktów znajdzie się w naszej diecie tym większe prawdopodobieństwo, że dostarczymy organizmowi wszystkiego co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Wiosna i lato to szczególne okresy kiedy możne z łatwością zadbać właśnie o tę różnorodność. Nie muszą to być wcale wymyślne posiłki – prosto zazwyczaj oznacza najlepiej i najsmaczniej.
  • wybieranie tego co lubimy – nie wiem jak jest u Ciebie ale u mnie przymus do czegokolwiek budzi ogromny bunt i sprzeciw. Z dietą było podobnie. Kiedy ktoś kazał mi jeść to czy tamto ja robiłam wręcz odwrotnie – miałam ochotę na coś innego. Dlatego przygotowując swoje posiłki warto wybierać to co lubimy jeść i co nam smakuje – oczywiście mam tu na myśli zestaw zdrowych produktów. Na pewno masz ulubione owoce i warzywa – wykorzystaj je w swojej diecie. Z drugiej jednak strony próbuj nowych smaków i przekonuj się do nowych produktów. Nie lubisz szpinaku? Może zasmakuje Ci w sosie lub  smoothie?
  • unikanie przetworzonej żywności oraz szukanie zamienników – zdrowe produkty to takie, które pochodzą prosto z natury i nie są wzbogacane sztucznymi chemicznymi dodatkami oraz konserwantami. Dlatego ważne jest by przy wyborze produktów czytać skład oraz decydować się na te o najprostszym spisie składników. Zdecydowanie warto odstawić fast food i gotowe sklepowe dania oraz słodycze a zamiast tego zrobić domowe zdrowe desery lub domową pizzę. Większość niezdrowych dań można z powodzeniem zamienić na ich zdrowsze wersje.

Jeśli szukasz gotowych przepisów na wiosenno-letnie dania koniecznie zobacz mój najnowszy ebook z serii „150 zdrowych przepisów” z wykorzystaniem sezonowych produktów. Dania w ebooku zostały podzielone na kategorie: od śniadania po kolację. Każdy z przepisów posiada informacje o kaloryczności. A oprócz tego na końcu ebooka znajdziesz zestaw trzech gotowych jadłospisów na miesiąc w trzech opcjach kalorycznych do wyboru. Wśród przepisów są dania w opcji: bez glutenu, bez laktozy, wegańskie, wegetariańskie lub z mięsem.  Zobacz dokładny spis treści oraz przykładowe przepisy – tutaj.

Co najlepszego w sezonie czyli kalendarz sezonowych warzy i owoców

Zaczynając od kwietnia aż do sierpnia – każdy miesiąc przynosi same pyszności. Ponieżej przedstawiam kalendarz sezonowych warzy i owoców by wykorzystać wszystko to co w sezonie najlepsze.

KWIECIEŃ

  • Warzywa: marchew( korzeń), pietruszka (korzeń), ziemniaki, pieczarki, por, natka pietruszki (hodowana w domu), burak, cebula, czosnek, kapusta biała i czerwona, szczypiorek, szparagi
  • Owoce: jabłka, gruszki, zaczynają się zbiory rabarbaru

MAJ

  • Warzywa: botwinka, sałata, szczaw, rukola, groszek zielony i cukrowy, ziemniaki, pieczarki, marchew i inne warzywa korzeniowe
  • Owoce: truskawki, jabłka, gruszki, rabarbar

CZERWIEC

  • Warzywa: młoda kapusta, różne rodzaje sałat, botwinka, szpinak, młoda rzodkiewka i por, młode ziemniaki, fasolka szparagowa, ogórek, kalafior, cukinia, papryka
  • Owoce: truskawki, jagody, agrest, czereśnie, gruszki, jabłka

LIPIEC

  • Warzywa: kapusta, brokuł, por, kalarepa, szczypiorek, marchew, pietruszka, cebula dymka, ziemniaki, bób, cukinia, zielony i cukrowy groszek, ogórki, pomidory, fasolka szparagowa
  • Owoce: maliny, wiśnie, czereśnie, porzeczki, truskawki, jagody, jeżyny, arbuzy, śliwki, morele, nektarynki  

SIERPIEŃ

  • Warzywa: sałatka, boćwina, szczaw, natka pietruszki, szpinak, brokuł, kalarepa, kapusta, por, marchew, pietruszka, rzodkiew, seler, szczypiorek, cebula dymka, buraki, bakłażany, cukinia, dynia, papryka, ogórki, pomidory, bób, fasola, ziemniak
  • Owoce: maliny, porzeczki, jagody, borówki, czereśnie, arbuzy, agrest, śliwki, nektarynki, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, jeżyny, gruszki, młode jabłka, morele, wiśnie, poziomki

Z tych wszystkich smaków wiosny i lata można wyczarować same pyszności. Na moim blogu znajdziesz inspiracje na wiele sezonowych dań – głównie słodkości.

Jakie są Wasze ulubione letnie dania i desery?

Polecane

2 Comments

  1. Zmieńmy swoją dietę na wiosnę ale i pozostawmy dobre nawyki żywieniowe już na zawsze. Dieta jest bardzo ważna w naszym życiu ale i aktywność fizyczna. Gdy połączymy te obie kwestie otrzymamy idealne połączenie, które pomoże nam zachować zdrowie oraz zgrabny wygląd. Jeżeli ktoś nie ma czasu, aby codziennie gotować sobie potrawy – a dla wielu jest to niemożliwe, warto pomyśleć o cateringu dietetycznym. Inaczej musimy nastawić się na to, aby poświęcić czas każdego dnia na przygotowywanie posiłków.

    1. To zawsze jest jakaś opcja;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *