motywacja

Kupuj świadomie – czytaj etykiety! + ulotka do pobrania

Każdego dnia kupionych zostaje  miliony produktów spożywczych na całym świecie. Możliwości wyboru są ogromne! Wystarczy wejść do pierwszego lepszego sklepu (niekoniecznie hipermarketu), żeby zobaczyć z jak wielkiej gamy produktów możemy wybierać. Na półkach stoi kilkanaście rodzajów pieczywa, dżemów, serów, jogurtów, gotowych dań. Wszystkie podobne do siebie ale różnią się od siebie: producentem, ceną oraz składem jakościowym. A Ty czym się kierujesz przy wyborze jedzenia? Duże znaczenie odgrywa tutaj reklama. Często sięgamy po produkty, które znamy z reklamy telewizyjnej czy też z gazet.  Kojarzymy obrazek produktu z hasłem jakie zostało mu przypisane. Kiedy widzimy napis, że coś jest zdrowe lub nie zawiera konserwantów wierzymy, że tak jest i to kupujemy nie sprawdzając jak jest naprawdę. Inni kierują się ceną: jedni uważają, że im droższy produkt tym lepszy a drudzy ze względów ekonomicznym muszą kupować tańsze produkty. Prawda jest taka, że nie zawsze coś co kosztuje więcej jest lepsze. Zdarza się, że płacimy tylko za logo marki! Dlatego znaczenie ma skład jakościowy danego produktu. No tak, ale na co zwracać uwagę przy kupowaniu? Przecież nie każdy zna nazwy oraz konsekwencje (dodam, że nie wszystkie substancje są bardzo dokładnie przebadane i nie są znane wszystkie skutki uboczne ) długotrwałego stosowania wszystkich substancji dodawanych do produktów.  Poniżej kilka punktów na jakie warto zwrócić uwagę podczas kupowania jedzenia:

1. Im krótszy skład tym lepiej
Dzięki tak licznej konkurencji na rynku możemy wybierać z niezliczonej ilości produktów spożywczych. Dlatego warto spędzić na zakupach trochę czasu i przyjrzeć się opisom na etykiecie a zwłaszcza składom. Im jest on krótszy tym lepiej dla nas. Optymalnie szacuje się, że najlepiej gdy w składzie jest nie więcej niż 5 składników. Takie przyglądanie się każdemu produktowi zajmuje trochę czasu ale tylko na początku. Z każdymi następnymi zakupami będzie łatwiej ponieważ będziemy już pamiętać jaki produkt wybrać. Mimo wszystko od czasu do czasu warto przeczytać skład nawet sprawdzonego przez nas produktu, ponieważ producenci lubią zmieniać skład. Kiedy bierzemy do ręki produkt najlepiej aby miał jak najprostszy skład i zawierał to co powinno się znaleźć w danym produkcie.
2. Kolejność wymienionych składników ma znaczenie!
To co znajduje się na pierwszym miejscu na liście składników danego produktu ma ogromne znaczenie. Tego, który jest wymieniony jako pierwszy jest najwięcej! Dlatego zwróć uwagę na to co widnieje w pierwszej kolejności w składzie na przykład Twojej ulubionej czekolady czy jogurtu. Bardzo często jest cukier, którego należy jak najbardziej ograniczyć w naszej diecie. Dlatego lepiej poszukać takiego produktu gdzie nie będzie go wcale lub będzie daleko na liście. Najbardziej zaskakuje fakt, że często na jakimś produkcie jest napisany jego smak albo że zawiera to czy tamto a analizując jego skład jest jego tak niewielka ilość albo jest na bardzo odległej pozycji w spisie składników. No cóż dobra reklama czyni cuda😉


3. Data przydatności do spożycia oraz sposób przechowywania
Na opakowania można spotkać dwa oznaczenia: zużyć do oraz zużyć przed. Niby podobne a jednak oznaczają co innego. Zużyć do wskazuje na ostateczny termin w jakim należy spożyć dany produkt. Natomiast zużyć przed jest sugerowanym terminem spożycia. Zwracanie uwagi na datę terminu przydatności powinno nam wejść w nawyk. Niektóre produkty po upływie terminu nie są zdatne do zjedzenia! Warto o tym pamiętać! Inną ważną kwestią jest czytanie warunków przechowywania danego produktu. Zazwyczaj producent zaleca w jakich warunkach powinien jego produkt być przechowywany, ponieważ w innych okolicznościach może tracić swoje właściwości.

4. Lista składników, która zawiera szereg dziwnie wyglądających nazw
Często spoglądając na skład można się nieźle zaskoczyć ileż to różnych dziwnie brzmiących substancji może znaleźć się w jednym małym opakowaniu batonika czy serka. Czasami skład jest tak długi a nazwy są tak kosmiczne, że analiza takiego produktu może zająć sporo czasu. Nauka i zapamiętanie wszystkim substancji, których lepiej unikać jest całkiem spora. A ciągle dochodzą nowe! Dlatego też najlepiej unikać produktów gdzie połowa składników jest nam bliżej nieznana. A zwłaszcza gdzie jest mnóstwo E. Zdarza się, że skład jakiego produktu może przypominać tablicę z pierwiastkami chemicznymi! Ilość dziwnych substancji jaka zostaje dodawana do żywności jest ogromna. Cóż wszystkiego co złe nie da się uniknąć ale zawsze można wybrać mniejsze zło. Na przykład weźmy pod lupę jogurt owocowy. Według nas powinien składać się z mleka i  owoców ale analizując skład jogurtu ze sklepu znajdziesz tam cukier, substancje konserwujące, nadające smak i kolor a zawartość owoców jest znikoma. Oczywiście można znaleźć godne uwagi jogurty i inne produkty. Należy jednak zapoznać się z ich składem.

5. Cena nie zawsze świadczy o jakości
O tym przekonałam się ostatnio podczas robienia zakupów. Szukałam pewnego produktu. A jako, że nie było marki, które zawsze kupowałam i skład mi odpowiadał musiałam znaleźć coś innego. Sięgnęłam po jeden z droższych. Sprawdziłam skład a tam roiło się od konserwantów. Szybko odłożyłam go na miejsce. Zajęłam się analizą kolejnych. Na koniec okazało się, że ten ze średniej klasy cenowej okazał się najmniej naszpikowany dziwnymi substancjami.  Jak widać cena nie zawsze wskazuje na jakość. Choć to w głównej mierze zależy od produktu i producenta. Kolejny powód, żeby czytać etykiety. Czasami nie trzeba wydawać więcej by mieć dobry produkt.

Czytanie etykiet to podstawowy element naszej świadomej diety. Dzięki temu w dużej mierze mamy wpływ na to co ląduje na naszym talerzu. Choć w dzisiejszych czas trudno o 100% ekologiczną i niczym nie zanieczyszczoną żywność warto szukać „mniejszego zła”. Jedzenie ma bezpośredni wpływ na nasze ciało i duszę, dlatego warto je karmić to co dobre dla nas. Często na zakupach sięgamy po produkty, które znamy z reklam bo słyszeliśmy, że nie zawierają tego czy tamtego ale czy na pewno? Przeczytaj skład bo mogą zawierać coś innego równie niekorzystnego! Na początku czytanie etykiet może zabrać trochę czasu ale uwierz, że warto! W końcu robisz to dla swojego zdrowia a także całej rodziny. Wybieraj produkty o jak najprostszym składzie bez całej tablicy Mendelejewa na opakowaniu. Unikaj cukru w składzie i zwracaj uwagę na to co jest wymienione w pierwszej kolejności. Te kilka prostych zasad pomogą Ci dokonywać świadomych i zdrowszych wyborów.
Zostawiam Ci także zebrane wszystkie podstawowe informacje  na jednej ulotce – wydrukuj i zachowaj. Może się przydać podczas zakupów!

W. 

Jeden Komentarz

  • zdrowe jedzenie

    Niestety bardzo często w czasie zakupów produktów spożywczych kierujemy się tylko i wyłącznie atrakcyjnym wyglądem opakowania. A przecież tak ważne jest dla naszego zdrowia, abyśmy dostarczali naszemu organizmowi zdrowych składników pokarmowych. Dlatego jeżeli tylko mamy taką możliwość, powinniśmy sięgać po zdrową, ekologiczną żywność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *