motywacja

Jak gotować w zdrowym stylu? cz. 1

Gotowanie i pieczenie w zdrowym stylu nie musi być wcale takie trudne jak może się wydawać! Dania w stylu FIT cechuje to, że są szybkie i proste do zrobienia. Aby zachęcić Was do „kucharzenia” przygotowałam krótki poradnik jak „Jak gotować w zdrowym stylu?”. Dzisiaj przed wami pierwsza część.

Nawyki żywieniowe wynosimy z domu. To on jest pierwszym miejscem gdzie kształtuje się nasz pogląd i podejście do jedzenia. Będąc dziećmi jemy to co dają nam rodzice czy opiekunowie. Nie mamy wtedy świadomości czy to jest dla nas dobre czy złe. Rodzice chcą dla nas jak najlepiej dlatego wierzę, że to co podawali nam do jedzenia wynikało z ich własnego przeświadczenia, że to co jedzą jest dobre. Choć nie zawsze tak musi być. Nie każdy rodzic jest dietetykiem, który zna się na zdrowych produktach. Sięga zazwyczaj po to co jest łatwo dostępne albo po to co sięgali jego rodzice. Ale kiedy sami zaczynamy przyrządzać swoje posiłki możemy już sami decydować co ląduje na naszych talerzach. I choć z pozoru takie samodzielne gotowanie może przyprawić o zawrót głowy i sprawiać wrażenie mega trudnego a tym bardziej kiedy jeszcze słyszysz „musisz jeść zdrowo!”.  Ale uwierz mi, że gotowanie w zdrowym stylu jest proste!
Wykorzystuj to co sezonowe i lokalne
Wiadomo, że owoce i warzywa najlepiej smakują w sezonie. Dojrzewają w swoim tempie i są zrywane w odpowiednim momencie. Kiedy kupujemy lokalne produkty mamy je praktycznie prosto z krzaczka a co za tym idzie są bardziej wartościowe (nie są transportowane długimi godzinami). Owoce i warzywa sprowadzane z zagranicy są zazwyczaj zrywane wcześniej by kiedy zostaną dowiezione na miejsce dopiero dojrzewały. Używa się także wielu środków chemicznych do ich konserwacji. Niestety  wiele smacznych owoców trzeba w Polsce kupować z importu jak choćby banany, które nie rosną u nas. Choć fajnie czasem jest zjeść coś bardziej „światowego” na co dzień można korzystać z tego co mamy blisko siebie. Z takich produktów można wyczarować naprawdę smaczne i proste potrawy. Uwielbiam kiedy jest sezon na pomidory ( zimą praktycznie ich nie kupuję bo ze smakiem prawdziwego pomidora nie mają dla mnie zbyt wiele wspólnego). Z takich świeżych pomidorów można zrobić wiele dań: wykorzystać je do sosu, zupy pomidorowej, przetworów na zimę czy dodać do koktajlu. Innym przykładem mogą być jabłka. Mamy ich tak wiele odmian, że jest w czym wybierać. Można z nich zrobić na przykład pyszną szarlotkę, mus, koktajl czy inne pyszne dania. Jeśli ktoś ma możliwość może sam hodować swoje warzywka czy owoce do czego gorąco zachęcam. Wymaga to sporo pracy i poświęcenia ale smak wynagradza wszystko. Same pyszności😊

Proste zioła i przyprawy
Wielu z nas jest przyzwyczajonych do dodawania do naszych dań gotowych mieszanek przyprawowych tak zwanychprzypraw uniwersalnych” lub kostek rosołowych. Takie produkty w większości składają się z ogromnej ilości soli oraz chemicznych dodatków jak na przykład glutaminian sodu oraz jego pochodne. Kiedy wyrzuciłam z mojej kuchni takie gotowce początkowo miałam problem ze znalezieniem odpowiedniego „smaku potrawy” – zawsze czegoś mi w niej brakowało. Próbowałam wielu rożnych ziół i prostych mieszanek smakowych aż w końcu znalazłam to co czego mi było potrzeba. Dzisiaj lubię w swojej kuchni korzystać z soli (morskiej lub himalajskiej), pieprzu, suszonej papryki, czosnku, rozmarynu, oregano, bazylii czy wielu innych. Mamy do wyboru wiele aromatycznych ziół. Można z nich tworzyć pyszne kompozycje smakowe.  Zioła oprócz walorów smakowych mają także sporo wartości zdrowotnych. Stosowanie ziół w leczeniu jest znane od zarania dziejów. Zioła mogą występować w różnych postaciach. Oprócz suszonych fajnie także smakują świeże zioła, które można kupić w doniczce lub samemu wyhodować.

Unikanie gotowych potraw
O ile fajne jest korzystanie z półproduktów takich jak mrożone warzywa czy pulpy pomidorowe tak przyrządzanie całych dań z mrożonki niekoniecznie jest dobrym pomysłem. O ile raz na jakiś czas w podbramkowej sytuacji nie powinno nam zaszkodzić tak częste ich jedzenie nie będzie sprzyjało zachowaniu zdrowia i smukłej sylwetki. Dlatego aby gotować zdrowo należy bazować na pojedynczych produktach lub prostych półproduktach. Z kilku warzyw można wyczarować wiele smacznych dań: zupa jarzynowa, pieczone warzywa czy warzywny gulasz. Wystarczy dodać kilka prostych ziół i danie gotowe. Nie używając gotowych dań unikamy w naszej diecie wielu konserwantów, polepszaczy i innych ulepszaczy. Choć przygotowanie dania z mrożonki jest szybkie to o wiele bardziej zdrowe i korzystne dla naszego zdrowia jest samodzielne gotowanie. Potrzebujemy wtedy więcej czasu ale można na przykład gotować dania na dwa dni – pomysłów na zorganizowanie się w kuchni jest dużo! O niektórych pisałam tutaj. 

Świadomość dotycząca jedzenia
Jedną z podstawowych zasad zdrowego gotowania jest świadomość tego czego najlepiej nie jeść i czego unikać w naszej codziennej diecie. Wiedza ta przydaje się do przygotowywania zdrowych posiłków. To co można kupić w sklepie nawet w tym ze zdrową żywnością nie zawsze jest dobre i zdrowe. Warto znać nazwy podstawowych konserwantów, których lepiej wystrzegać się w składzie produktów. Do tych najbardziej popularnych należą między innymi: E 210 kwas benzoesowy – najczęściej dodawany do konserw, przetworów rybnych czy gotowych sałatek; E 220 dwutlenek siarki – można go spotkać między innymi w suszonych owocach czy przetworach ziemniaczanych; E 250 – azotyn sodu – stosowany głównie do peklowania mięsa ( w dużych ilościach może utrudniać transport tlenu przez krew); E 620 kwas glutaminowy oraz jego pochodne E 621 – glutaminian  sodu, E 622 – glutaminian potasu, E 623 – glutaminian wapnia; E 951 – aspartam – substancja słodząca. To tylko niektóre dodatki do żywności, których lepiej unikać a jest o wiele wiele więcej! Analizując składy wielu produktów możemy zobaczyć jak wiele różnych substancji zostaje dodawanych do naszego jedzenia. Ponadto warto zwrócić uwagę na napisy na opakowaniach oraz skład – często to co pisze z przodu opakowania nie jest równoznaczne z tym co się w nim znajduje. Na przykład na opakowaniu pewnego pasztetu jest napisane „drobiowy” jednak na próżno szukać drobiu w składzie! Podobnie jest z parówkami czy innymi wyrobami. Czytanie etykiet jest niezmiernie ważne by zdrowo gotować. Więcej o czytaniu etykiet pisałam tutaj. Świadomość jedzenia dotyczy także tego czego potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego aby było zdrowo powinno też być dość różnorodnie tak by dostarczyć ciału jak najwięcej potrzebnych składników. Najwięcej składników odżywczych znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach i różnych produktach zbożowych.
CDN. 
W. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *