W jakie gadżety warto zainwestować ćwicząc w domu?

Wiele osób zaczynając przygodę z aktywnością fizyczną zastanawia się czy lepiej zapisać się na siłownię czy trenować w domu. Według mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od celów jakie chcemy osiągnąć, jak mamy daleko na siłownię oraz czy starczy nam czasu na dojazdy i powroty. Dla osób, które nie mają w swojej miejscowości takiego miejsca wyjazdy na siłownię do oddalonego od kilkanaście lub więcej kilometrów od domu miasteczka czy miasta może być wyprawą zajmującą sporo czasu. Co może demotywować i sprawić, że zrezygnujemy z jakiejkolwiek aktywności. Niewątpliwym plusem chodzenia na siłownię jest możliwość korzystania z wielu maszyn i przyrządów. Jednak w domowym zaciszu można także z powodzeniem zorganizować  sobie mały kącik fitness. W jakie akcesoria warto zainwestować? Poniżej kilka moich propozycji z których sama chętnie wykorzystuje w swoich treningach.


Bez tego elementu nie wyobrażam sobie treningu. Dzięki niej można stabilnie trzymać pozycję a także uchronić przed kontuzją (jeśli macie panele wiecie jak łatwo można się po nich ślizgać). Na rynku jest dostępnych wiele rodzajów mat.  To na co warto zwrócić uwagę przed zakupem takiej maty to przede wszystkim: 

– grubość – zbyt cienka mata może okazać się niezbyt komfortowa w przypadku wykonywania ćwiczeń na brzuchu czy plecach, dlatego dobrze sprawdzają się do lekkich ćwiczeń. Odpowiednia grubość maty pozwoli na komfortowe wykonywanie ćwiczeń oraz większą pewność w trakcie treningu. 

– materiał – mata na której ćwiczymy ma dość spory kontakt z podłożem dlatego dobrze jeśli jest wykonana z łatwo myjącego się materiału. Musi także znieść nasze szybkie tempo ćwiczeń, dlatego warto zwrócić uwagę aby tworzywo było wytrzymałe ale jednocześnie elastyczne tak by łatwo można ją było zwinąć. 

– przyczepność – to według mnie jeden z podstawowych elementów na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze maty, gdyż nie ma nic gorszego niż ślizgająca się mata ( wiem z doświadczenia, że to bardzo utrudnia trening a wręcz wykonanie go w szybszym tempie jest niemożliwe). Dobrze jeśli  z jednej strony mata ma tak zwany jodełkowy wzór co zwiększa jej przyczepność do podłoża. 

– wymiary – mata na której będziemy ćwiczyć powinna być dopasowana do naszego wzrostu tak by leżąc zmiesiło się na niej niemal całe nasze ciało (jest to przydatne zwłaszcza kiedy trenujemy na świeżym powietrzu).


Wykorzystanie hantli do ćwiczeń w domu zwiększa przede wszystkim intensywność naszego treningu. Ćwicząc z ciężarkami pracujemy nad wzmocnieniem naszych mięśni a także nad poprawieniem motoryki naszego ciała. Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim doborze ciężaru naszych hantli. Dobrze zacząć od 0,5- 1 kg (rzucanie się od razu na duże ciężary nie jest dobrym rozwiązaniem) i stopniowo zwiększać ciężar wraz ze wzrostem siły naszych mięśni. Hantle pozwalają także na urozmaicenie naszego treningu w domu. 
Kolejny gadżet dzięki któremu możemy budować i wzmacniać nasze mięśnie a także pracować nad stabilizacją naszej sylwetki.Wykorzystując taśmy w treningu możemy pracować na wybranymi partiami mięśnie poprzez ich wyizolowanie. Ponadto ćwicząc z taśmą stawiamy opór naszym mięśniom (który sami możemy dostosować do swoich możliwości). To także świetne urozmaicenie naszego treningu siłowego. Taśmy pomagają w walce z cellulitem. Wybierając taśmy do ćwiczeń warto zwrócić uwagę na moc jej rozciągania – im jest grubsza i szersza tym trudniej ją naciągnąć. 

Wałek do masażu to przyrząd, który możemy włączyć do naszych ćwiczeń rozciągających oraz rozluźniających. Rozciąganie to obowiązkowy element treningu o którym często zdarza nam się dość często zapominać przez co nasze mięśnie stają się „zbite” a my czujemy ciągnięcie.Taki masaż wykonany rollerem pozwala na rozbicie naszych mięśni przez co zwiększa się zakres ruchów naszych stawów a także kurczliwość mięśni. Regularne rolowanie pozwala także na szybszą regenerację naszego ciała po treningu. Świetnie sprawdza się także dla osób z bólami kręgosłupa, które dość często spowodowane są przykurczami mięśni. Twarde wałki przeznaczone są dla osób intensywnie trenujących (sportowców) z  dużą masą mięśniową, średnie dobrze sprawdzą się u osób regularnie trenujących (nie wyczynowo) a miękkie nadają się dla osób z dużymi bólami kręgosłupa oraz z dużym napięciem mięśniowym. Wykonując masaż warto pamiętać aby unikać masowania kości i stawów – masujemy tylko mięśnie. Niekiedy podczas rollowania można odczuwać lekki ból co jest normalnym objawem.

5. Strój sportowy
Według mnie najważniejszą cechą stroju w jakim ćwiczymy to wygoda. Taki strój nie powinien ograniczać naszych ruchów a my powinniśmy czuć się w nim dobrze i nieskrępowanie. O ile spodnie i bluzka mogą być zwykłymi dresami o tyle buty do treningu powinny być odpowiednio dopasowane. Chodzi nie tylko o rozmiar. Rodzaj obuwia zależy od treningu jaki wykonujemy, dlatego udając się po buty warto zasięgnąć porady jakie będą najodpowiedniejsze. Buty powinny amortyzować nasze ruchy i trzymać stopę w ryzach – to bardzo ważne by uniknąć kontuzji w trakcie treningu. Ponadto powinny być wygodne i dopasowane do rozmiaru naszej stopy. Innym ważnym elementem treningowej garderoby jest biustonosz. Najlepszy jest sportowy także dopasowany do rodzaju wykonywanego sportu a także rozmiaru naszego biustu.Dobry biustonosz podtrzymuje biust na swoim miejscu oraz pozwala czuć się komfortowo w trakcie wykonywania ćwiczeń.

Dokonując wyboru co do zakupu sportowych gadżetów warto się zastanowić do czego możemy je wykorzystać i jakie są zalety ich stosowania. Na rynku jest wiele różnych akcesoriów sportowych, którymi można urozmaicić nasz domowy trening. Każde z nich może sprawić, że nasz trening będzie bardziej intensywny oraz ciekawszy. Bez wątpienia najważniejsze z nich to strój sportowy oraz mata do ćwiczeń, dzięki którym nasz trening będzie bezpieczniejszy a my będziemy czuć się pewniej w trakcie jego wykonywania. Nie trzeba od razu inwestować dużych pieniędzy na wszystkie gadżety. Można stopniowo budować swoja małą siłownię w domu. Wszystkie z nich możemy spotkać w różnych przedziałach cenowych – w niektóre warto zainwestować trochę więcej pieniędzy (dobre buty, biustonosz czy mata) a za inne nie warto przepłacać ( na przykład hantle). To jakie gadżety wybierzemy w dużej mierze zależy od rodzaju treningu jaki wykonujemy oraz od celów jakie chcemy osiągnąć. Masz daleko na siłownię? To nie jest wymówka, żeby nie ćwiczyć. Równie dobrze możesz to robić  w domu. 
W. 


Polecane

2 Comments

  1. Moim zdaniem wydawanie masy kasy na sprzęt przed rozpoczęciem regularnych treningów to głupota. Na początek wystarczy mata do ćwiczeń, jakiś jeden przyrząd, a o resztę będziemy się martwić jak wzrośnie zapotrzebowanie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *