motywacja

Zmień swoją dietę na wiosnę i lato z health-fit-life.pl

Wiosna i lato to dwa najlepsze okresy na zmianę swoich nawyków żywieniowych oraz początek nowej, zdrowej diety. Te dwie pory roku obfitują w pyszne sezonowe owoce i warzywa, dlatego też łatwiej nam skomponować zdrowy posiłek – czasami garść świeżych owoców w zupełności wystarczy za deser lub przekąskę. Moja zmiana diety także zaczęła się w tym okresie. Dostępność świeżych produktów zdecydowanie ułatwia planowanie swojego jadłospisu – zwłaszcza kiedy chcemy zrzucić kilka kilogramów.

Podstawy smacznej i zdrowej diety

Smacznie i zdrowo? Dla wielu z nas nadal to pojęcie wydaje się niemożliwe do spełnienia. A jednak przy odrobinie kreatywności można jeść i smacznie i zdrowo a przy tych chudnąć. Możesz nawet zjeść deser bez wyrzutów sumienia! Wszystko zależy od tego jakich produktów użyjemy do przygotowania naszego posiłku. Dlatego wiosna i lato są pod tym względem najprzyjemniejsze – różnorodność sezonowych produktów jest tak duża, że każdy znajdziesz swój ulubiony smak. O zasadach zdrowej i smacznej diety można by pisać w wielu słowach ale zamiast teorii od razu przejdźmy do praktyki. Według mnie podstawowe zasady zdrowej i smacznej diety to:

  • indywidualne dopasowanie – każdy z nas jest inny, każdy z nas ma inne zapotrzebowanie energetyczne wynikające z wielu czynników takich jak: wiek, rodzaj pracy, płeć czy choroby. Dlatego dopasowanie diety do naszych potrzeb jest bardzo ważne. Dieta naszej koleżanki niekoniecznie dla nas będzie zdrowa i dobra. Może się okazać, że ona na tej diecie będzie chudnąć a my tyć. Dlatego staraj się zadbać o swoją dietę indywidualnie dobierając odpowiednie dania. Możesz postarać się zrobić to samemu obserwując swój organizm oraz analizując swoje odczucia po zjedzeniu danego produktu. A jeśli masz z tym problem skorzystaj z pomocy dietetyka czy trenera.
  • różnorodne posiłki – im więcej różnorodnych produktów znajdzie się w naszej diecie tym większe prawdopodobieństwo, że dostarczymy organizmowi wszystkiego co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Wiosna i lato to szczególne okresy kiedy możne z łatwością zadbać właśnie o tę różnorodność. Nie muszą to być wcale wymyślne posiłki – prosto zazwyczaj oznacza najlepiej i najsmaczniej.
  • wybieranie tego co lubimy – nie wiem jak jest u Ciebie ale u mnie przymus do czegokolwiek budzi ogromny bunt i sprzeciw. Z dietą było podobnie. Kiedy ktoś kazał mi jeść to czy tamto ja robiłam wręcz odwrotnie – miałam ochotę na coś innego. Dlatego przygotowując swoje posiłki warto wybierać to co lubimy jeść i co nam smakuje – oczywiście mam tu na myśli zestaw zdrowych produktów. Na pewno masz ulubione owoce i warzywa – wykorzystaj je w swojej diecie. Z drugiej jednak strony próbuj nowych smaków i przekonuj się do nowych produktów. Nie lubisz szpinaku? Może zasmakuje Ci w sosie lub  smoothie?
  • unikanie przetworzonej żywności oraz szukanie zamienników – zdrowe produkty to takie, które pochodzą prosto z natury i nie są wzbogacane sztucznymi chemicznymi dodatkami oraz konserwantami. Dlatego ważne jest by przy wyborze produktów czytać skład oraz decydować się na te o najprostszym spisie składników. Zdecydowanie warto odstawić fast food i gotowe sklepowe dania oraz słodycze a zamiast tego zrobić domowe zdrowe desery lub domową pizzę. Większość niezdrowych dań można z powodzeniem zamienić na ich zdrowsze wersje.

Jeśli szukasz gotowych przepisów na wiosenno-letnie dania koniecznie zobacz mój najnowszy ebook z serii „150 zdrowych przepisów” z wykorzystaniem sezonowych produktów. Dania w ebooku zostały podzielone na kategorie: od śniadania po kolację. Każdy z przepisów posiada informacje o kaloryczności. A oprócz tego na końcu ebooka znajdziesz zestaw trzech gotowych jadłospisów na miesiąc w trzech opcjach kalorycznych do wyboru. Wśród przepisów są dania w opcji: bez glutenu, bez laktozy, wegańskie, wegetariańskie lub z mięsem.  Zobacz dokładny spis treści oraz przykładowe przepisy – tutaj.

Co najlepszego w sezonie czyli kalendarz sezonowych warzy i owoców

Zaczynając od kwietnia aż do sierpnia – każdy miesiąc przynosi same pyszności. Ponieżej przedstawiam kalendarz sezonowych warzy i owoców by wykorzystać wszystko to co w sezonie najlepsze.

KWIECIEŃ

  • Warzywa: marchew( korzeń), pietruszka (korzeń), ziemniaki, pieczarki, por, natka pietruszki (hodowana w domu), burak, cebula, czosnek, kapusta biała i czerwona, szczypiorek, szparagi
  • Owoce: jabłka, gruszki, zaczynają się zbiory rabarbaru

MAJ

  • Warzywa: botwinka, sałata, szczaw, rukola, groszek zielony i cukrowy, ziemniaki, pieczarki, marchew i inne warzywa korzeniowe
  • Owoce: truskawki, jabłka, gruszki, rabarbar

CZERWIEC

  • Warzywa: młoda kapusta, różne rodzaje sałat, botwinka, szpinak, młoda rzodkiewka i por, młode ziemniaki, fasolka szparagowa, ogórek, kalafior, cukinia, papryka
  • Owoce: truskawki, jagody, agrest, czereśnie, gruszki, jabłka

LIPIEC

  • Warzywa: kapusta, brokuł, por, kalarepa, szczypiorek, marchew, pietruszka, cebula dymka, ziemniaki, bób, cukinia, zielony i cukrowy groszek, ogórki, pomidory, fasolka szparagowa
  • Owoce: maliny, wiśnie, czereśnie, porzeczki, truskawki, jagody, jeżyny, arbuzy, śliwki, morele, nektarynki  

SIERPIEŃ

  • Warzywa: sałatka, boćwina, szczaw, natka pietruszki, szpinak, brokuł, kalarepa, kapusta, por, marchew, pietruszka, rzodkiew, seler, szczypiorek, cebula dymka, buraki, bakłażany, cukinia, dynia, papryka, ogórki, pomidory, bób, fasola, ziemniak
  • Owoce: maliny, porzeczki, jagody, borówki, czereśnie, arbuzy, agrest, śliwki, nektarynki, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, jeżyny, gruszki, młode jabłka, morele, wiśnie, poziomki

Z tych wszystkich smaków wiosny i lata można wyczarować same pyszności. Na moim blogu znajdziesz inspiracje na wiele sezonowych dań – głównie słodkości.

Jakie są Wasze ulubione letnie dania i desery?

2 komentarze

  • Caterobazar

    Zmieńmy swoją dietę na wiosnę ale i pozostawmy dobre nawyki żywieniowe już na zawsze. Dieta jest bardzo ważna w naszym życiu ale i aktywność fizyczna. Gdy połączymy te obie kwestie otrzymamy idealne połączenie, które pomoże nam zachować zdrowie oraz zgrabny wygląd. Jeżeli ktoś nie ma czasu, aby codziennie gotować sobie potrawy – a dla wielu jest to niemożliwe, warto pomyśleć o cateringu dietetycznym. Inaczej musimy nastawić się na to, aby poświęcić czas każdego dnia na przygotowywanie posiłków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *