Inne

Ochota na słodycze – jak skutecznie ją opanować?

Słodycze to jedna z największych zmor osób, które chcą się odchudzać. Ciasteczka, cukierki, ciasta i desery kuszą ze wszystkich stron. W sklepach znajdują się wszędzie w zasięgu wzroku, w niedziele podczas wizyt rodzinnych stoły zazwyczaj uginają się od ciężarku słodkich wypieków. A Ty w tym wszystkim jesteś na diecie i za wszelką cenę nie chcesz ulec pokusie. Dla jednych to bułka z masłem a dla innych przeszkoda nie do przejścia – do której grupy Ty się zaliczasz?

Jeśli chodzi o mnie to przyznaję szczerze, że słodycze były moją słabością. Potrafiłam się nimi zajadać bez opamiętania a najbardziej w momentach bardzo stresujących lub kiedy się zdenerwowałam. Zdawałam sobie sprawę, że mam z tym dość duży problem i że to właśnie słodycze były jedną z przyczyn mojej dość sporej nadwagi. W końcu jednak postanowiłam rozprawić się z ochotą na słodkości – więcej o mojej historii odchudzania możesz przeczytać tutaj. Oczywiście, ochota słodycze całkiem nie odeszła ale nauczyłam się sobie z nią radzić co w konsekwencji doprowadziło do momentu, w którym słodyczom mogę powiedzieć „nie” i iść dalej. Nie stało to się rzecz jasna z dnia na dzień ale wymagało całkiem sporo czasu i pracy poświęconej na obserwację siebie oraz swojego zachowania. Na przestrzeni lat udało mi się wypracować pewne nawyki i dojść do pewnych wniosków, które zdecydowanie ułatwiają ograniczenie słodkości lub całkowite ich wyeliminowanie. Przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek, które mam nadzieję pomogą Ci ogarnąć Twoją ochotę na słodycze. Na początku jednak warto się zastanowić z jakiego powodu sięgasz po słodycze? Z nudów, z emocji? Czy sięgasz po nie odruchowo czy świadomie? Postaraj się odpowiedzieć na te pytania. Być może pozwolą Ci zobaczyć Twój problem z innej strony. Ok – a teraz czas na garść moich sposobów i wskazówek na radzenie sobie z ochotą słodkości.

  • Nie kupuj słodkości na zapas

Tak, wiem może to brzmi dość banalnie ale to jeden z najlepszych sposobów na unikanie słodkości – po prostu ich nie kupuj a już  w szczególności dla niespodziewanych gości. Uwierz mi, że choćbyś nie wiem jak głęboko schowała ciastka – one zawsze Cię znajdą. Nagle otworzysz szafkę, którą na co dzień rzadko otwierasz a tam Twoim oczom ukaże się właśnie paczka ciastek – jakby dosłownie czekała tam na Ciebie. A, że co oczy nie wiedzą tego sercu nie żal dla bezpieczeństwa lepiej nie kupować i nie gromadzić słodkości. A gdy dopadnie Cię „nagły spadek cukru” możesz wybrać zdrowsze wersje batoników na przykład zrobionych z suszonych owoców lub owoc. Możesz także przygotować domowe słodkości – na moim blogu znajdziesz całkiem sporo przepisów na zdrowe domowe słodycze.

  • Regularne jedzenie

Regularne jedzenie – nie ważne czy 5, 4 czy 3 posiłki – mnie bardzo pomogło w odchudzaniu oraz zapanowaniu nad ochotą słodycze. Jestem z tych osób, które lubią mieć coś zaplanowane bo wtedy po prostu łatwiej mi się żyje i ogarnia codzienność. Na początku wyznaczyłam sobie pory o jakich jadłam posiłki. Dzięki temu odzwyczaiłam się także od podjadania i z czasem mój organizm nie szukał już przekąsek. Zazwyczaj też planowałam sobie jeden posiłek, który był deserem – na przykład jakaś sałatka owocowa, czy Fit deser (stąd też wzięła się moja pasja do przygotowywania zdrowych słodyczy i pomysł na pisanie bloga, na którym znajdziesz sporo zdrowych przepisów). Z mojego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że o wiele łatwiej zapanować nad chęcią na słodkie kiedy masz świadomość o jakiej mniej więcej porze zjesz posiłek i wiesz to będzie. Twój organizm jest wtedy bardziej cierpliwy bo wie, że za jakiś czas dostanie kolejną dawkę paliwa.

  • Odpowiednia dieta

To z czego składają się nasze posiłki i czy są one odpowiednio kalorycznie do nas dobrane ma również duże znaczenie, bo kiedy czegoś nam brakuje to najczęściej tego szukamy. Dlatego ja od początku dbałam o to było różnorodnie, smacznie i żeby nie zabrakło czegoś słodkiego na deser. Próbowałam szukać zamienników i tworzyć nowe przepisy by moje desery były zdrowe a nie tylko pustymi kaloriami – w przypadku kiedy zajadamy się sklepowymi słodyczami. Ważne jest  także to by w naszej diecie była  odpowiednia ilość białek, węglowodanów oraz tłuszczu. Nasze ciało potrzebuje cukru do pracy ale nie musi to być wcale biały cukier – mogą to być owoce lub  inne bogate w węglowodany produkty. Oczywiście we wszystkim zachowaj umiar!

  • Pij wodę, herbatę

O tym, że powinniśmy pić odpowiednią ilość płynów każdy z nas doskonale wie. Odpowiednie nawodnienie wpływa na wiele aspektów naszego organizmu. Ale wiesz, że może także pomóc przy walce z nadmiernym zajadaniem słodyczy oraz podjadaniem? Czasami kiedy masz ochotę coś przekąsić napij się wody lub zrób sobie ulubioną herbatę (najlepiej bez cukru). Często samo wypicie napoju zaspokoją potrzebę i nie masz ochoty na sięganie po niezdrowe słodkości. Dodatkowo zajmujesz czymś swoje ręce i mózg.

  • Zajmij się czymś

Komu z nas nie zdarzyło się jeść z nudów? Niestety to dość powszechne zjawisko. Kiedy nie mamy nic ciekawego do roboty sięgamy zazwyczaj po przekąski by zająć czymś ręce. Dlatego dobrze mieć jakieś zainteresowania lub poszukać sobie jakiegoś zajęcia by móc zająć się czymś innym a nie zajadaniem kolejnej paczki chipsów. Kiedy Ci się nudzi pomyśl co możesz zrobić – może jakaś szafka wymaga posprzątania lub sięgnij po jakąś książkę a może zrób trening? Opcji jest mnóstwo –wystarczy tylko dobrze poszukać a na pewno znajdzie się coś do zrobienia.

  • Zamień na zdrowe słodycze

Tak jak napisałam wcześniej ja z mojej diety nie wyeliminowałam słodkości ale postawiałam na ich zdrowe zamienniki. Dzisiaj praktycznie w każdym sklepie można kupić zdrowy batonik o dobrym składzie. Zawsze jednak możesz takie słodkości przygotować w domu – nawet z zapasem na kilka dni. Przepisów na zdrowe słodycze jest dość sporo – mnóstwo inspiracji znajdziesz na moim blogu oraz w ebookach, które napisałam. Gorąco polecam ebook „Domowe FIT Desery”, który powoli staje się bestsellerem na moim blogu. Znajdziesz w nim 30 deserów, których przygotowanie nie zajmie Ci więcej jak 10-15 minut. Wszystkie nie zawierają oczywiście białego cukru! Część z nich jest bez glutenu oraz bez laktozy. Można je także przerobić na wegańskie wersje. Wśród przepisów znajdziesz propozycje na zdrowe Tiramisu, galaretkę, budyń, Banoffee, praliny, babeczki a nawet Krem sułtański!

A jeśli masz ochotę na więcej zdrowych przepisów to koniecznie zajrzyj do moich ebooków „165 zdrowych przepisów”, w którym także znajdziesz przepisy na desery –to kolejne 30 przepisów oraz „150 zdrowych przepisów: edycja jesienno-zimowa” – w nim także znajdziesz 30 zdrowych deserów! A kupując w pakiecie zyskasz ponad 300 przepisów na różne dania w tym ponad 100 przepisów na zdrowe domowe desery. Każdy  ebook zawiera przepisy na posiłki na dania od śniadania po kolację oraz dodatkowy rozdział z przepisami na 15 FIT deserów! Więcej o ebookach dowiesz się tutaj.

Zajadanie się słodyczami dla części osób może stać się nawet nałogiem. Wiecie, że cukier uzależnia? A wtedy warto poszukać pomocy i zagłębić się w ten temat zdecydowanie bardziej. Jak każde uzależnienie – to od cukru także – wymaga wsparcia i specjalistycznej pomocy w zależności od zaawansowania problemu.

A jakie są Twoje sposoby na ograniczenie słodyczy w diecie? Robisz domowe zdrowe słodkości? Koniecznie podziel się swoimi pomysłami w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *