motywacja

Skuteczne noworoczne postanowienie

Właśnie powitaliśmy Nowy Rok.  Wielu z nas czeka na ten moment. Początek nowego roku jest symbolem nowego początku. Wtedy też chętnie robimy noworoczne postanowienia: rzucić palenie, więcej czasu przeznaczać na odpoczynek. Tego dnia  obiecujemy sobie, że 1 stycznia będzie początkiem odchudzania. Planujemy dietę i obiecujemy sobie, że będziemy regularnie ćwiczyć, dlatego też w styczniu siłownie i kluby fitness przeżywają oblężenie. Nawet w akcjach promocyjnych w supermarketach promowane są produkty żywnościowe, które są eko i zdrowe. Często jednak po początkowej fazie motywacji nasz entuzjazm dość szybko opada. Z czasem zaprzestajemy zmieniać nawyki żywieniowe a siłownia nagle okazuje się zbyt daleko od domu. Brakuje nam motywacji i chęci a podejmowane działania nagle okazują się zbyt trudne i czasochłonne. Sama wielokrotnie podejmowałam takie zobowiązania, które kończyły się fiaskiem.  W ostatnich dniach przeprowadziłam na swoim Instagramie ankietę z której wynika, że ponad 50% z ankietowanych robić noworoczne postanowienia a aż ponad 75% dotyczy zmiany nawyków żywieniowych lub odchudzania!

Dlaczego tak trudno wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Pełna ekscytacji i motywacji wkraczasz w nowy rok. Masz niesamowity zapał, który aż rozpiera Cię od środka. Niestety często przytłoczeni codziennością czujemy się zmęczeni i przytłoczeni. Odpuszczamy trening bo brakuje nam czasu, jemy w biegu bo tak często łatwiej… Ale brak czasu to nie jedyny powód. Kiedy tworzymy swoje postanowienia jesteśmy pełni motywacji co powoduje, że często nasze cele są zbyt trudne do zrealizowania lub nie do końca jasno sprecyzowane. W ich realizacji brakuje nam także cierpliwości – chcemy już teraz, w tym momencie. Nie przytyliśmy w ciągu jednej nocy i w ciągu jednej nocy nie schudniemy. Odchudzanie wymaga od nas czasu, konsekwencji oraz zaangażowania. Z drugiej strony często chcemy zmieć za dużo rzeczy naraz. W wielu sprawach – także i w odchudzaniu dobrze sprawdza się metoda małych kroków. Chęć zmiany zbyt wielu rzeczy jedynie nas przytłacza i powoduje chaos w naszej głowie oraz otoczeniu. A przecież nie o to chodzi… Zdrowe odżywianie oraz proces odchudzania powinien przynajmniej w jakimś stopniu być dla nas przyjemny by stać się naszym stylem życia na co dzień. A wszystkie zmiany powinny być wprowadzane w atmosferze akceptacji oaz miłości do samego siebie. Dlatego odchudzanie oraz zmiana nawyków odżywiania oprócz diety oraz aktywności fizycznej idzie w parze ze zmianą naszego sposobu myślenia i podejścia do życia.

Jak stworzyć swoje postanowienie by przyniosło rezultaty?

1. Określ jasny cel

Jeśli nie wiemy dokąd zmierzamy skąd mamy wiedzieć, że osiągnęliśmy to co chcieliśmy? Bez celu można dryfować bez końca mając ciągle poczucie, że nic nam się nie udaje, nic nie potrafimy. Dlatego jak każde stawiane przed sobą wyzwanie warto zacząć od nakreślenia celu naszej podróży. Oczywiście cel musi być realny i możliwy do zrealizowania a także dobrze jeśli jest określony w czasie to znaczy szacujemy kiedy będzie możliwe jego zrealizowanie. Jeśli masz dużo do zrzucenia podziel swoją przemianę na etapy. Wyznacz sobie początkowy spadek wagi jaki chcesz osiągnąć pamiętając o swoim zdrowiu, które jak już wiele razy pisałam jest najważniejsze. Kiedy zgubisz kilogramy, które sobie zaplanowałaś możesz iść dalej aż dojdziesz do celu głównego. Kiedy nakreślisz swój cel rozpisz sobie także jakimi metodami chcesz to osiągnąć. Zaplanuj ile chcesz ćwiczyć oraz to jak powinna wyglądać Twoja dieta. Pamiętaj o odpowiedniej kaloryczności. Jeśli masz z tym problem możesz skorzystać z pomocy trenera lub dietetyka. Taki plan działania najlepiej rozpisać na kartce czy w komputerze co pozwoli Ci się zmotywować do działania oraz kontrolować swoje poczynania.

2. Bądź konsekwentna

Aby osiągnąć zamierzone cele musisz być konsekwentna i systematyczna w tym co robisz. Ćwiczenia raz na jakiś czas i trzymanie diety raz w tygodniu niestety nie doprowadzi Cię do celu. Początkowo zmiany jakie musisz wprowadzić mogą być dość przytłaczające ale jak wiesz początki we wszystkim są trudne. Dlatego nie zrażaj się już na samym początku. Pamiętaj, że czas minie. Pomyśl co będzie za kilka miesięcy jeśli dzisiaj się nie poddasz. Zwizualizuj swój cel i pomyśl jak będziesz się czuła gdy stanie się rzeczywistością. Pamiętaj jednak, że musisz nad tym wytrwale pracować każdego dnia. Niestety samo nic do nas nie przyjdzie dlatego każde postanowienie wiąże się z tym, że trzeba będzie coś w tym kierunku zrobić. Zatem  konsekwencja w działaniu to podstawa w osiąganiu celów – zgubieniu zbędnych kilogramów także a może i przede wszystkim! Tylko systematyczny trening i konsekwentne trzymanie się diety może doprowadzić do uzyskania upragnionych efektów.

3. Nie zmieniaj wszystkiego na raz

Większość z nas wraz z początkiem roku ma bardzo dużo postanowień. Najchętniej zmienilibyśmy wszystko co nam się nie podoba w ciągu jednego dnia. Ale to niezbyt dobry pomysł. Każdego dnia każdy z nas ma tak wiele obowiązków, że dorzucenie sobie kilku postanowień w jednym czasie oraz ich skrupulatne przestrzeganie może doprowadzić jedynie do frustracji. Dlatego zanim wkroczymy w nowy rok przeanalizuj co najbardziej chciałabyś zmienić i skup się na tej kwestii. Zastanów się co możesz w tym zakresie zrobić aby poprawić to co Ci nie odpowiada a kiedy dana zmiana wejdzie Ci w nawyk wybierz następną. Z doświadczenia wiem, że wszystkiego na raz nie da się zrobić. Określ priorytet i jemu poświęć swoją chęć oraz motywację.

A jeśli brakuje Ci pomysłu na zdrowe posiłki to mam dla Ciebie idealne rozwiązanie! Poznaj moje ebooki z serii “150 zdrowych przepisów” pełne pysznych posiłków od śniadania po kolację! Teraz ebooki możesz kupić z gotowym planem dietetycznym w trzech opcjach kalorycznych do wyboru: 1500-1600 kcal, 1700-1800 kcal oraz 1900-2000 kcal. Dowiedz się więcej – tutaj.

4. Bądź cierpliwa

Najchętniej chcielibyśmy wszystko mieć już od razu – w tym momencie. Brak naszej cierpliwości widać chociażby w kolejce do kasy sklepowej czego była wielokrotnie świadkiem przed świętami. Nie lubimy czekać. Może dlatego zrażeni brakiem szybkich efektów tak szybko się poddajemy w naszych noworocznych postanowieniach? Nie widząc rezultatów naszej pracy najczęściej tracimy motywację i chęci do działania. Dlatego wytrwanie w postanowieniach to według mnie bardzo dobra lekcja cierpliwości. Osiągnięcie zamierzonych celów wymaga czasu. Tak samo jak nie przytyliśmy w ciągu jednej nocy tak i w ciągu jednej nocy nie schudniemy! Na swoją nadwagę „pracowaliśmy” przez pewien czas dlatego też jej na pozbycie się jej  będzie potrzeba trochę czasu. Kiedy będziesz miała tego świadomość łatwiej będzie wytrwać w swoich postanowieniach.

5. Zrób to dla siebie, z miłości i świadomie

Ostatnia a zarazem jedna z najważniejszych wskazówek to uświadomienie sobie różnicy między tym czy „chcemy” coś zmienić czy „powinniśmy” to zrobić. Czym się różnią te dwa pojęcia? „Powinność” często jest pokierowana wpływem innych ludzi na nas. Często robimy coś czego w gruncie rzeczy nie chcemy ale „wymaga” lub nakłania nas do  tego  otoczenie. „Chcieć” płynie z naszego wnętrza. To jest stan w którym jesteśmy przekonani o słuszności naszych działań. Nikt nas do tego nie zmusza i nie czujemy presji z zewnątrz. Robimy to dla siebie z czystej miłości dla nas samych. Kiedy „chcemy” jesteśmy świadomi naszej decyzji i wiemy, że musimy podjąć pewne kroki by dojść do zamierzonego celu. Wiemy, że nie ma drogi na skróty. Aby dotrzeć na szczyt trzeba pracować. Odchudzanie z nienawiści do siebie może przynieść ubytek wagi ale z drugiej strony może prowadzić do frustracji oraz pogłębienia swojego negatywnego wizerunku. Dlatego zanim przystąpisz do noworocznych postanowień zadaj sobie pytania: Czego tak naprawdę chcę? Czy jestem gotowa na podjęcie działań aby dojść do zamierzonego celu? Dlaczego chcę coś zmienić?

Od 1 stycznia jestem na diecie!…

Osobiście lubię początek nowego roku. Mam wrażenie, że można wtedy zacząć wszystko od nowa. Dostajemy nową kartę, którą można zapisać w zupełnie inny sposób niż w poprzednim roku. A noworoczne postanowienia są celami do zrealizowania  w nadchodzącym roku. Wytrwanie w nich wymaga konkretnego planu, czasu i cierpliwości. Przed wprowadzeniem ich w  życie warto siebie zapytać dlaczego chcemy coś zmienić, dlaczego to nam tak przeszkadza. Niezwykle ważna jest także intencja z jaką chcemy daną rzecz zrobić – z miłości czy chęci spełnienia oczekiwań innych. Nowy rok może być nowym wspaniałym początkiem. Możemy zmienić wszystko.

Kochani, życzę Wam realizacji Waszych zamierzonych celi i postanowień na ten Nowy Rok!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *