lifestyle,  motywacja

Jak nie przytyć na wakacjach? – praktyczne wskazówki

Właśnie rozpoczęły się wakacje. Wielu z Nas już planuje wyjazdy i wycieczki. To jeden z tych momentów kiedy najbardziej się obawiamy o powodzenie naszej diety. Wszędzie przecież czyha tyle pokus… kremowe lody, gofry z bitą śmietaną oraz szybkie dania z lokalnych fast foodów. Ten zapach frytek i gofrów – czy można przejść obok tego obojętnie? Niestety  często z takich wojaży wracamy z dodatkowymi kilogramami i zastanawiamy się skąd one się wzięły… cóż… właśnie zajadając się takimi smakołykami najłatwiej nie zauważyć ile kalorii pochłaniamy. Zjadając gofra z różnymi dodatkami pochłaniamy dość sporo  kalorii a wcale nie czujemy się zbytnio najedzeni więc sięgamy po więcej.  I tak przez kilka dni lub tygodni wakacji codziennie zjadamy dużo za dużo niż powinniśmy zjeść – w tej sytuacji o przytycie nie trudno! Część z Nas zapewne potem wraca do trzymania zdrowego odżywiania po powrocie ale istnieje ryzyko, że druga część będzie sobie dalej folgować. Co zatem zrobić,  żeby w czasie wyjazdów i wycieczek nie stracić tego co już udało się osiągnąć a mimo wszystko cieszyć się smakami lata i urloperm? Mam dla Was kilka wskazówek!
 
 
Zabierz ze sobą jedzenie
Teraz pewnie pomyślisz: „przecież nie będziesz ze sobą brała całej lodówki i spiżarni!”. No jasne, że nie bo nie o to chodzi. Planując podróż można zabrać ze sobą coś do zjedzenia po drodze dzięki temu nie musisz się zatrzymywać na stacjach czy przydrożnych barach – zjesz to co zabrałaś ze sobą. Najlepiej wziąć takie produkty, które nie zepsują się w trakcie jazdy: surowe warzywa czy niektóre owoce, suszone owoce, domowej roboty ciasteczka owsiane czy kanapki. Do tego woda lub herbata w termosie i gotowe! Przyjemnie jest zatrzymać się w zajeździe i zjeść własnoręcznie zrobione kanapeczki – nic nie smakuje lepiej. Ponadto masz pewność, że to co jesz jest świeże a z jakością i świeżością w przydrożnych barach bywa różnie…
Wybieraj to co jest zdrowsze
W okresie wakacyjnym i urlopowym zazwyczaj pozwalamy sobie na więcej. Chwilowo odpuszczamy dietę – nasz organizm i psychika odpoczywają od trzymania się sztywnych założeń naszej codziennej diety. Ale jeśli zależy nam by nie wrócić z wakacji ze zbyt dużą ilością nadprogramowych kilogramów warto dokonywać świadomych wyborów. Nie raz mogliście czytać w moich postach o tym jak ważne jest świadome podejście do odchudzania. Dlatego taki sam styl wyboru tego co jemy proponuję przenieść na okres wakacyjny. Jak to zrobić? Spoglądając na menu w restauracji zastanówmy się czego chcemy spróbować ale spójrzmy także co wchodzi w skład tego dania. Zawsze można wybrać lżejsze danie lub nie prosić o dodatkowy sos czy kawałek sera do hamburgera. Większość z nas czeka na wakacje czy urlop z utęsknieniem więc nie warto na nim odmawiać sobie wszystkiego.  Często znajdujemy się w nowych miejscach czy krajach gdzie mamy szansę spróbować nowych potraw – nie bójmy się tego ! Warto jednak pamiętać o rozsądku. I  na przykład jeśli planujemy obfity obiad możemy zjeść lżejsze śniadanie i lekką kolację. 
 
Ruszaj się!
Dla wielu wakacje i czas urlopu kojarzy się z totalnym nic nie robieniem. Ale odpoczywać można na wiele sposobów. W czasie urlopu powinniśmy zadbać o relaks i porządną regenerację jednak ruch także jest nam wskazany. Nie musi to być bardzo intensywny wysiłek.  Dobrym pomysłem może być długi spacer po okolicy czy przejażdżka rowerowa.  Nasze ciało potrzebuje ruchu dlatego warto o nim pamiętać także na wakacjach. Ponadto taki spacer pozwoli spalić trochę kalorii, których na urlopie nam raczej nie brakuje;)
Zachowaj regularność
Okres urlopowy i wakacyjny rządzi się swoimi prawami. Często nasz rozkład dnia różni się od codziennego. Chodzimy później spać i później wstajemy. Jemy późne kolacje a przed snem fundujemy sobie dodatkową porcję kalorii w postaci alkoholu. Kiedy na co dzień starasz się jeść regularnie taka nagła zmiana organizacja dnia może być lekkim szokiem dla organizmu. Dlatego nawet w okresie wakacji można zachować pewną regularność jedzenia dostosowaną do naszego urlopowego dnia. Zazwyczaj nasze posiłki są obfitsze, dlatego może zamiast 5 posiłków zjedz 3? Staraj się nie jeść za często. Bo zdarza się, że kiedy odpoczywamy na plaży czy w hotelu i nie mamy nic do zrobienia to sięgamy wtedy po różnego rodzaju przekąski, które niestety są dość kaloryczne. Wychodząc na przykład w góry weź ze sobą jakiegoś zdrowego batonika czy kanapkę – przez co po powrocie nie rzucisz się na jedzenie tylko zjesz normalną porcję.
Nie objadaj się!
Wakacyjne „jedzeniowe” atrakcje kuszą na każdym kroku. Wszędzie pachną smażone potrawy, z za każdego rogu wystają budki z lodami i jak tu przejść obok obojętnie? Bywa ciężko… w okresie wakacji i urlopu mamy tendencję do zjadania więcej niż jesteśmy w stanie. Choć czasami wcale nie jesteśmy głodni. Normalnie będąc w domu starczyła by nam jedna porcja lodów a na wyjeździe zjemy dwie lub trzy. Choć dajemy sobie dyspensę od diety warto się zastanowić jaki sens ma przejadanie się? Przecież kiedy zjemy za dużo raczej nie czujemy się najlepiej. Najchętniej wtedy poszlibyśmy spać lub poleżeć. Jedzenie jest przyjemnością ale nadmierne jedzenie może już takie przyjemne nie być. Dlatego można zjeść jedną porcję lodów zamiast dwóch. Nie prosić o dodatkowy sos czy zamawiać podwójnej porcji jakiegoś dania. Można spróbować wszystkiego w rozsądnych ilościach. 
 
Okres wakacji i wyjazdów to trudny moment dla odchudzających się ale na wszystko jest sposób. Wystarczy podejść do tematu świadomie i racjonalnie. Wakacje to czas odpoczynku, spotkań z bliskimi, poznawania nowych miejsc i ludzi ale także próbowania nowych smaków i pozawalanie sobie zjedzenie czegoś czego na co dzień nie jemy. I to chodzi! Warto próbować lokalnych dań i potraw by poznawać świat od jego kulinarnej strony. Ale nie musimy przy tym objadać się – uwierzcie mi, że jedna porcja spokojnie wystarczy by poznać nowy smak. Świadome podejście do tematu diety i odżywiania sprawi, że poluzowanie sobie na wakacjach nie wzbudzi w Tobie poczucia winy bo będziesz dokonywać świadomych i zdrowych wyborów. Urlop to czas kiedy powinniśmy odpocząć i zrelaksować by wrócić z niego z podwójną silą do działania. Życzę Wam aby Wasze wyjazdy były pełne pozytywnych spotkań, poznawania ciekawych miejsc i próbowania pysznego jedzenia! 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *