Inne,  lifestyle,  motywacja

Świadome odchudzanie – czyli skuteczna dieta odchudzająca

Gdybym zapytała co trzeba zrobić aby schudnąć pewnie większość powiedziałaby, że najważniejsza jest dieta i trening.  Inni dodaliby jeszcze do tego motywację. To wszystko oczywiście jest prawdą i te wszystkie elementy w głównej mierze odpowiadają za powodzenie naszego działania. Jednak ja dołożyłabym coś co jeszcze. Coś co  według mnie jest  bardzo ważne i musi pojawić się jeszcze zanim zaczniemy się odchudzać  oraz towarzyszyć nam w dalszych etapach. Tym „czymś” jest świadomość.

To jacy jesteśmy: co lubimy a czego nie, na co na stać i z czym nie umiemy sobie poradzić to wiedza o nas samych, która pomaga w przetrwaniu kryzysowych momentów Takich chwil w odchudzaniu nie brakuje. Przecież tak wielu się poddaje już na początku swojej drogi. Ale ta świadomość dotyczy także  tego czym się karmimy: z czego zrobione jest jedzenie, co powinniśmy jeść a czego lepiej unikać.  Dieta, trening, konieczność przestrzegania pewnych zasad potrafi być frustrujące. Do szewskiej pasji może nas doprowadzić sytuacja kiedy to nagle musimy rezygnować z ulubionych przysmaków bo nad głową wisi widmo „dieta”. W takich momentach nasze emocje biorą nad nami górę i jeśli nie mamy o nich wiedzy oraz umiejętności jak sobie z nimi poradzić – niestety stają się zwycięzcami a my ponosimy kolejną  porażkę zajadając ją czekoladą. A gdybyśmy wiedzieli, że to tylko chwilowa nasza reakcja, potrafili ją rozpoznać i świadomie ją zmienić wszystko potoczyłoby się inaczej – trwalibyśmy przy diecie i ćwiczeniach zmierzając do celu.

Od razu chcę uprzedzić, że to nie jest żadna nowa dieta cud, która pozwoli Ci schudnąć w magiczny sposób – według mnie nie ma takiej.

Sama przeszłam dość długą „odchudzającą drogę”. Testowałam rożne diety z marnym skutkiem. Dzisiaj mogę powiedzieć, że z własnego doświadczenia wiem, że często popularne diety (zwłaszcza monotematyczne) mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Nasze ciało nie powinno być dla nas miejscem eksperymentów i doświadczeń. Mamy je jedno więc powinniśmy o nie dbać. Po kilku latach swojej walki z kilogramami doszłam do wniosków, że ważne w tym całym odchudzaniu jest zdrowy rozsądek oraz holistyczne podejście czyli współpraca naszej psychiki z dietą oraz aktywnością fizyczną. Inną ważną sprawą jest traktowanie diety jako coś co nam pomoże odzyskać zdrowie i energię a nie jak zło konieczne. Kiedy polubisz się z nowymi zdrowymi nawykami żywieniowymi okaże się, że nie jest wcale tak źle jak inni mówią.

Moja metamorfoza

Pędzimy, gnamy każdego dnia co raz szybciej. Jemy byle gdzie, byle jak a później dziwimy się, że tyjemy czy chorujemy. Jedzenie jest dla nas automatycznym zadaniem do wykonania każdego dnia – musimy zjeść by mieć siłę, bo organizm o to prosi. Zazwyczaj jemy w biegu albo przed telewizorem. Zawsze coś, ktoś wymaga naszej uwagi przy jedzeniu. Ciężko nam zatrzymać się i zjeść bo przecież tyle spraw dookoła się dzieje a my musimy ze wszystkim zdążyć. Nasze ciało czasami nawet nie ma czasu zarejestrować faktu, że coś zjedliśmy! Dlatego za chwilę znowu jesteśmy głodni i tak rodzi się chęć podjadania. Zjadamy więcej niż nam potrzeba a to wszystko odkłada się w ten nieszczęsny tłuszczyk z którym tak ciężko każdego dnia walczymy a on nie zawsze chce dać się pokonać. Chcemy być zdrowi i szczupli. Chcemy jeść zdrowo, ale w tej codziennej gonitwie to bardzo trudne do osiągnięcia. Jaka jest na to recepta? Zacznij od samoświadomości. Poznaj siebie i swoje ciało. Przyjrzyj się swoim emocjom towarzyszącym Ci każdego dnia – kiedy jesz, przed i po posiłku. Być może jest tak, że automatycznie lub nieświadomie skazujesz się na porażkę – przez na przykład – jedzenie przed telewizorem, podjadanie w trakcie gotowania obiadu czy nagradzanie siebie słodyczami za udany dzień w pracy lub wręcz przeciwnie za kiepski dzień. Spójrz na swoje nawyki i najlepiej je zapisz na kartce. To da Ci obraz tego jak wyglądają Twoje nawyki żywieniowe a z tą wiedzą łatwiej będzie coś zmienić – tak naprawdę. Im więcej wiesz o sobie i przyzwyczajeniach tym skuteczniej możesz uporać się z nadwagą.

Zdrowe odżywianie wymaga od nas codziennego podejmowania decyzji: co wybrać w sklepie, jaką potrawę przyrządzić? Ale to także często walka ze swoim lenistwem: gdyż wiemy, że powinniśmy wyjść na spacer czy włączyć płytę z ćwiczeniami ale myślimy o tym jak nam się nie chce tego zrobić. Musimy wtedy sami siebie przekonać co będzie dla nas lepsze z logicznego punktu widzenia. Wszystkie te podejmowane decyzje, aby były jak najbardziej właściwe wymagają od nas świadomości w tym zakresie. Uważam, że świadomość dotycząca nas samych, naszego ciała, otaczającego świata, skutków podejmowania decyzji jest bardzo ważna, dlatego nazwałam  moje podejście do odchudzania właśnie świadomym.

Na czym ono polega? Świadome odchudzanie to przede wszystkim poznanie siebie jako człowieka w tym swoich mocnych i słabych stron, rozpoznanie emocji i naszego zachowania kiedy dana emocja nami kieruje. Tutaj niezwykle ważne jest to jak reagujemy na negatywne emocje (często je zajadamy) oraz to jak potrafimy niwelować skutki stresu( którego dość sporo w naszym życiu). To także określenie swoich umiejętności oraz ograniczeń, które w dalszym etapie najlepiej zaakceptować (pewnych predyspozycji nie jesteśmy w stanie zmienić). Niezwykle ważne według mnie jest także słuchanie swojego ciała, tego co nam chce przekazać. Dzięki obserwacji tego jak na przykład reagujemy na zjedzenie pewnej grupy pokarmów jesteśmy w stanie rozpoznać czy nam to służy czy nie. Świadomość siebie w konsekwencji prowadzi do akceptacji siebie w obecnym stanie ale także podjęciu działań mających na celu zmianę tego co nie sprzyja naszemu zdrowiu (podjęciu decyzji o odchudzaniu). Dzięki świadomemu odchudzaniu można nauczyć się jak rozróżnić prawdziwy głód od tylko chęci zjedzenia danego produktu – często zdarza się nam zjeść coś mimo, że wcale nie jesteśmy głodni. Rozpoznanie tych dwóch stanów pomoże zapanować między innymi nad podjadaniem, które jest jedną z przyczyn nadwagi. Świadomy wybór dotyczy także naszych decyzji podejmowanych w czasie zakupów w sklepie. Znajomość składników danego produktu pomoże wyeliminować szkodliwe dla naszego organizmu dodatki do żywności. W tym zakresie świadomość tego co jest dodawane do produktów, które zjadamy jest niezwykle ważna nie tylko w procesie odchudzania ale także dbania o zdrowie. Świadome odchudzanie wiąże się także z samodzielnym przygotowaniem posiłków (na tyle ile jest to  możliwe) oraz dobrą organizacją naszej codziennej diety. To także próbowanie nowych smaków oraz pozwolenie sobie czasami na zjedzenie czegoś co niekoniecznie jest dla nas dobre ale przywodzi na myśl na przykład wspomnienia z dzieciństwa czy jakieś ważne wydarzenie (w tym momencie wiemy, że gdy zjemy na przykład ten kawałek tortu nic nam się nie stanie pod warunkiem, że będzie to jeden i to raz na jakiś czas).

Na świadome odchudzanie składa się także aktywność fizyczna poprzez którą spalamy zbędne kalorie oraz wzmacniamy i rozwijamy swoje ciała – rodzaj aktywności dostosowany do naszych możliwości oraz wybór tego co lubimy na pewno będzie dla nas korzystny. Najważniejsze jednak to traktowanie zmian naszych nawyków jako coś naszego z którym chcemy zostać na zawsze, bo najskuteczniejsze zmiany to takie z którymi jesteśmy na co dzień, które nie przynoszą nam dodatkowego stresu. Takie przekonanie samego siebie wymaga czasu, bo kiedy ileś lat żyjemy z pewnymi niekorzystnymi nawykami nie da się ich zmienić w ciągu jednego dnia. Ale każdego dnia trzeba nad nimi konsekwentnie pracować utożsamiając się z nimi. Często jest tak, że nie zdajemy sobie nawet sprawy ze szkodliwości naszych nawyków żywieniowych. Wydaje nam się, że to co robimy wszystko nam służy choć z drugiej strony widzimy, że nie ma tych pożądanych efektów.

Dlatego postanowiłam przygotować „DZIENNIK ŚWIADOMEGO ODCHUDZANIA”, który pomoże dostrzec niewłaściwe nawyki, pracować nad nimi a w konsekwencji zmienić na trwałe. Wszystko zostało opracowane tak, abyś samemu/sama mogła dostrzec swoje szkodliwe nawyki oraz podjęła działania, które pomogą Ci zmienić konkretny  nawyk.

Na dole strony znajdziesz link do pobrania pierwszej strony.  Poprzez „Dziennik świadomego odchudzania” będzie łatwiej skorygować to co robimy niewłaściwie oraz zmotywować się do działania. Tabela z oceną własnych postępów może okazać się dla Ciebie niezwykle mobilizująca do działania. Dzięki „Dziennikowi świadomego odchudzania” będziesz mógł/mogła pracować nad odchudzaniem na wszystkich trzech ważnych obszarach: psychika, dieta oraz trening. Odchudzanie wymaga dość sporego zaangażowania ale to ważne jeśli chcemy aby efekty zostały z nami na zawsze. Najważniejsze to przekonać samego siebie, że chcemy tego dokonać i uwierzyć we własne możliwości. Czasami kiedy nie ma wsparcia z zewnątrz jedynce co możemy zrobić to poszukać go wewnątrz siebie. Każdy z nas ma siłę do wytrwania w swoich postanowieniach. Podejmij szczerą decyzję oraz uwierz, że możesz a uda się. Odchudzanie może być wspaniałą przygodą, dzięki której nie tylko zgubisz zbędne kilogramy ale także lepiej poznasz i zrozumiesz samego siebie co znajdzie odzwierciedlenie w innych aspektach Twojego życia. Wszystko zaczyna się od małego kroku i wymaga cierpliwości w stawianiu kolejnych. Zapraszam Cię do podjęcia próby oraz regularnego korzystania z „Dziennika świadomego odchudzania”.

Link do pobrania “Dziennika świadomego odchudzania” – TUTAJ

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *