Inne,  lifestyle,  przepisy

Jem słodycze i schudłam 27 kg!

Słodycze to jedna z tych rzeczy, której trudno nam sobie odmówić. Kiedy rozmawiam z ludźmi na temat odchudzania to właśnie słodycze uważają za wroga numer jeden przez którego ciężko im schudnąć. Co takiego mają w sobie te słodkie maleństwa, że tak trudno im się oprzeć? Główny winowajca to bez wątpienia cukier. Choć dzisiaj jest obecny w wielu innych produktach, które nawet na pierwszy rzut oka mają niewiele wspólnego ze słodyczami. To jest on oczywiście także na pierwszym miejscu w składzie większości słodkich produktów.

Tak – to ja:)

Masz cukiereczka…

Nie od dziś wiadomo, że cukier działa uzależniająco a jego nadmierne jedzenie powoduje wiele dolegliwości i przyczynia się do powstawania licznych chorób. Mimo tej wiedzy nie wyobrażamy sobie nie zjeść czegoś słodkiego! Słodki smak kojarzy nam się zazwyczaj z czymś przyjemnym (pamiętacie wypieki swoich babć i słodkie czekoladki, które dostawaliście w nagrodę?). Towarzyszy nam od najmłodszych lat, dlatego tak trudno nam się go pozbyć z naszego życia co nie zmienia faktu, że jest jednym z tych składników przez które tak ciężko jest się pozbyć nadmiernych kilogramów.

Słodyczowy detoks

Sama doświadczyłam tego na własnej skórze. Kiedy dopadała mnie stresująca sytuacja lub gdy czułam się źle pierwsza myśl jaka przychodziła mi do głowy to – zjedz coś słodkiego! Najczęściej rzucałam się wtedy na czekoladę lub batoniki (zdarzało mi się ich zjeść 2 – 3 sztuki i tabliczkę czekolady na raz! I nie, nie było mi wcale za słodko!). Z perspektywy czasu uważam, że to właśnie przez zajadanie emocji słodyczami zgromadziłam tyle zbędnych kilogramów. Wiele razy próbowałam odrzucić je całkowicie – niestety z marnym skutkiem, bo gdy się poddawałam zjadałam ich jeszcze więcej. Czułam, że to taka walka z wiatrakami. Po części może brakowało mi tej silnej woli a może po prostu nie chciałam tak do końca się pozbywać z ich życia? W końcu człowiekowi potrzebne są różne smaki. A jak wiecie przyjemnie jest czuć słodki smak. Musiałam wymyślić coś aby wilk był syty i owca cała. Uznałam, że nie chcę do końca rezygnować ze słodkiego smaku ale z drugiej strony wiedziałam, że to zajadanie się słodyczami oddala mnie od celu jakim jest schudnięcie (swoją drogą to dojście do takiego myślenia zajęło mi całkiem sporo czasu).

Fit Oponki bez smażenia;)

Kiedy ja zaczynałam się odchudzać tak na poważnie nie było wtedy jeszcze tylu fit przepisów na zdrowe słodycze a i w sklepie rzadko można było spotkać takie zdrowe słodkości na półkach (przynajmniej w okolicy w której mieszkam). Nie zostało mi nic innego jak  zacząć kombinować  i przygotowywać takie rzeczy sama. Przeczytałam mnóstwo książek i obejrzałam sporo filmów o zdrowym odżywianiu. Szukałam tego co warto jeść a czego lepiej unikać. Mieszałam różne smaki aż w końcu zaczęłam robić co raz smaczniejsze desery i słodycze. Tak też narodziła się pasja do pieczenia i przygotowywania słodkich zdrowych dań, której efekty możecie oglądać na blogu.

Zdrowe słodycze?

Jak już nie raz podkreślałam dla mnie dieta to styl życia a nie chwilowy zryw czy moda. Kiedy robimy coś na chwilę to nie spodziewajmy się raczej długoterminowych efektów. Dlatego też uznałam, że całkowite wyzbycie się słodkiego smaku nie ma sensu. Chciałabym jednak zaznaczyć, że całkowicie zrezygnowałam z jedzenia wafelków czy batoników aczkolwiek dobrej czekolady czy kawałka dobrego domowego ciasta czasami sobie nie odmówię. Na co dzień jednak stawiam do „zdrowe słodycze”, które zazwyczaj sama robię. Oczywiście zdarza mi się kupić gotowce ale wtedy bardzo skrupulatnie przyglądam się jaki mają skład. Dla wielu z nas słodki smak kojarzy się tylko z białym cukrem. A przecież jest wiele produktów, które z natury są bardzo słodkie. Na przykład owoce. Bardzo dojrzałe banany czy daktyle są bardzo słodkie i z powodzeniem można ich użyć do osłodzenia na przykład naszego deseru. Świetnie się sprawdza na przykład syrop daktylowy, klonowy czy miód. Wszystko jest kwestią naszego wyboru oraz przyzwyczajenia się do nowego smaku.

Kopiec Kreta – bez glutenu i białego cukru

Jeszcze kilka lat temu nie wiedziałam co to są i jak smakują daktyle! A dzisiaj nie wyobrażam sobie ich nie mieć w kuchni. Syropu daktylowego używam na przykład do słodzenia biszkoptu czy kremów do tortu. Nadaje naprawdę słodki smak a cała słodycz pochodzi prosto z natury. Od początku swojego odchudzania aż do dzisiaj w mojej diecie nie brakuje słodkości. Oczywiście wszystko powinno być z umiarem bo jak wiadomo każdy nadmiar szkodzi. Staram się wymyślać przepisy na zdrowsze zamienniki popularnych słodyczy, deserów i ciast. Uważam, że praktycznie wszystkie słodkości można „przerobić” na ich zdrowszą wersję. Z pewnością nie smakują identycznie jak sklepowe ale czasami nawet smakują lepiej:).

 Nie uważam, że musimy całkowicie wyeliminować z naszej diety słodki smak, chodzi bardziej o to, aby pozbyć się z niej białego cukru i wysoko przetworzonych słodkości, które oprócz cukru zawierają szereg różnych innych sztucznych słodzików czy dodatków – to one nam nie sprzymierzają. Można za to próbować robić swoje domowe zdrowe słodycze wykorzystując słodki smak pochodzący z natury – chociażby wcześniej wspomniane owoce. Pomysłów jest naprawdę mnóstwo! Czasami można zjeść tylko kilka daktyli by wystarczyło nam słodkiego smaku. Przez cały okres odchudzania nie rezygnowałam ze  słodkiego smaku. Szukałam zdrowej alternatywy dla wyskokoprzetworzonych i pełnych cukru gotowych słodkości. Metodą prób i błędów udało mi się znaleźć ulubione smaki i zamienniki. Dzisiaj z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że nie brakuje mi wafelków czy batoników, od których uginają się sklepowe półki. Kiedy sięgam po czekoladę wystarczy mi kostka lub dwie choć pewnie i bez tego można obejść się bez problemu. To także kwestia naszego wyboru.

Cukier działa uzależniająco więc dla jednych jednym wyjściem jest całkowite odrzucenie produktów z cukrem w składzie a inni z czasem nauczą się kontrolować swój apetyt na słodkie i powiedzą po jednym cukierku stop. Zawsze jednak można sięgnąć po zdrowszą alternatywę – chociażby wcześniej wspomniane daktyle, bakalie czy słodkie owoce lub też gotowego batonika o dobrym składzie. Nawet szybka przekąska w biegu może być zdrowa – pod warunkiem, że wybierzemy właściwie.

Cały powyższy tekst odnosi się do osób zdrowych, które nie mają problemów ze zdrowiem (cukrzyca, insulinooporność itp.). Każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na pewne składniki pokarmowe. Warto (oprócz badań i kontaktu z lekarzem) obserwować swój organizm oraz jego reakcje na jedzenie. Pamiętaj – Twoje zdrowie jest najważniejsze i to Ty dokonujesz wyboru co zjesz!

Jeśli jesteś na diecie i chcesz cieszyć się słodkim smakiem deserów serdecznie zapraszam Cię do zakupienia mojego najnowszego ebooka „Domowe Fit Desery” w którym znajdziesz 30 autorskich przepisów na zdrowe domowe słodycze !

W ebooku znajdują się przepisy na desery bez glutenu, białego cukru oraz laktozy. Każdy przepis zawiera informację o wartościach kalorycznych oraz czasie przygotowania. Dla wszystkich czytelników mojego bloga przygotowałam zniżkę – 20 % na zakup ebooka. Wystarczy, że przy zamówieniu wpiszesz kod: fitdeser.

Ebook kupisz tutaj: http://health-fit-life.pl/produkt/ebook-domowe-fit-desery

To co skusisz się na coś słodkiego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *