motywacja,  trening

10 błędów treningowych,przez które nie widzisz efektów

Kiedy zaczynamy przygodę z odchudzaniem zazwyczaj oczekujemy szybkich efektów. Staramy się zdrowo jeść odrzucając z jadłospisu wszystko co niezdrowe. Wtedy też najczęściej zaczynamy ćwiczyć czy to na siłowni czy w domu. Niestety czasami mimo wylanych wielu litrów potu w trakcie treningu nie widzimy efektów takich jakich się spodziewaliśmy. I nie ma tutaj znaczenia miejsce gdzie trenujemy – wychodzę z założenia, że trening w domu może być równie efektywny co na siłowni.  Przygotowałam dla Was 10 wskazówek i błędów treningowych przez które możecie nie widzieć efektów swoich starań. Gotowi?

1. Brak rozgrzewki

Każdy trening należy bezwzględnie zacząć od rozgrzewki. Dzięki niej przygotujemy ciało do aktywności fizycznej oraz rozgrzewamy stawy i mięśnie co pozwoli uniknąć kontuzji. Nierozgrzane mięśnie są bardziej narażone na urazy podczas treningu. Brak rozgrzewki może także powodować gorsze wyniki. Rozgrzewka jest  wstępem do docelowego treningu. Czas trwania rozgrzewki powinien wynosić około 5 – 10 minut lub więcej.

2. Brak regeneracji

To jeden z poważniejszych błędów jakie można popełnić trenując regularnie. Codzienny intensywny trening bez regeneracji może powodować mocne obciążenie naszego całego ciała oraz psychiki. Odpoczynek jest równie ważny co trening. Dzięki niemu nasze mięśnie mają czas na wzrost oraz regenerację. Trening to pewnego rodzaju stres dla naszego organizmu dlatego powinniśmy zapewnić sobie chwilę na relaks i powrót do równowagi w organizmie.

3. Brak systematyczności

To kolejny powód przez który nie widzisz efektów – dość oczywisty. By wypracować mięśnie czy osiągnąć konkretny cel sylwetkowy regularność jest bardzo ważna. Tylko systematyczny trening da upragnione efekty. Często brak regularności tłumaczmy brakiem czasu co zazwyczaj wynika ze stawiania sobie nierealnych celi. Na początku zakładamy, że będziemy trenować 4-5 razy w tygodniu jednak w praktyce wychodzi inaczej. Obowiązki dnia codziennego tak nas przytłaczają, że brakuje czasu na trening. Dlatego zamiast stawiać sobie poprzeczkę zbyt wysoko na początku zaplanuj 2-3 treningi w czasie kiedy wiesz, że będziesz mogła sobie na nie pozwolić. Lepiej mniej ale systematycznie.

4. Bagatelizowanie diety

Sam trening nie wystarczy by osiągnąć upragnione efekty. Często można się spotkać z twierdzeniem, że trening to 30% a dieta to 70% sukcesu. Trening i dieta zawsze idą w parze (wiem co mówięJ) To co jemy ma bezpośredni wpływ na efekty naszego treningu. Odpowiednia dieta wspomaga trening a także co bardzo ważne pozwala uzupełnić brakujące po treningu składniki odżywcze. Zajadanie się słodyczami czy fast foodami a później ekstremalny trening raczej nie doprowadzi Cię do celu. Zadbaj o zdrową i dobrze zbilansowaną dietę.  Pamiętaj także o odpowiednim nawodnieniu. W trakcie treningu wraz z potem tracimy duże ilości mikroelementów, dlatego ważne jest picie wody i uzupełnianie płynów.

5. Brak odpowiedniej techniki.

Kiedy po raz pierwszy zbieramy się za trening możemy nie zdawać sobie sprawy jak ważna jest technika wykonywania ćwiczeń. Nie bez powodu trenerki i trenerzy podczas swoich programów treningowych wielokrotnie powtarzają jak powinno wyglądać dane ćwiczenie. Każde z nich pozwala na pracę nad konkretnymi mięśniami a co za tym idzie przybliża nas do osiągnięcia efektów o jakich marzymy. Zwykłe machanie nogą może nie wystarczyć, ponieważ trzeba wiedzieć jak dokładnie tą nogą machać:)

6. Brak stretchingu

Równie ważny co rozgrzewka jest stretching czyli rozciąganie po treningu. To istotny element, którego nie można pominąć. Po treningu nasze mięśnie są napięte dlatego ważne jest by pamiętać o ich rozluźnieniu. Poprzez streching organizm uspakaja się i wraca do równowagi po zakończonym treningu. Zmniejsza on także ryzyko powstania kontuzji oraz pojawienia się zakwasów następnego dnia.

7. Brak cierpliwości

Dzisiejszy świat przyzwyczaił nas do tego, że wszystko można mieć na „już”. Niestety w treningu tak nie jest. Tutaj musisz zapracować na swój efekt. Potrzeba wielu godzin treningów by wypracować swoje mięśnie i jednocześnie siłę woli. Regularna aktywność uczy cierpliwości, bo choćbyś nie wiem jak intensywny trening zrobiła to następnego dnia nie zobaczysz efektów – musisz cierpliwie pracować na swoje.

8. Porównywanie się do innych

Kolejnym powodem dla którego możesz nie wiedzieć efektów to porównywanie się do innych. Każdy z nas jest inny. Każdego organizm inaczej reaguje na wysiłek fizyczny. Jednemu przychodzi łatwiej drugi będzie musiał spędzić na siłowni dwa razy więcej czasu. Wpływ na to wiele czynników – nasza budowa ciała, uwarunkowania oraz podejście  a także wiele innych kwestii.  Kiedy patrzymy na innych nie dostrzegamy tego jak zmienia się nasze ciało. Często widzimy siebie w negatywnym świetle co sprawia, że faktycznie nasze efekty okazują się być niezadawalające. Zawsze znajdzie się ktoś lepszy od nas – to całkiem naturalne dlatego o wiele łatwiej i zdrowiej dla nas jest monitorowanie naszych własnych osobistych postępów.

9. Brak planu treningowego

Kiedy nie mamy planu  oraz obranego celu możemy kołysać się jak statek na wodzie i nie dopłynąć nigdzie. Na początku przygody z treningiem warto określić po co to robimy i co chcemy osiągnąć. Dla jednych sam trening będzie celem samym w sobie a dla innych głównym celem będzie rzeźba, poprawa kondycji lub zgubienie zbędnych kilogramów. Jeśli nie mamy określonego celu to nie będziemy widzieć efektów – zazwyczaj będą one  ciągle niewystarczające.

10. Niezdrowy tryb życia

Brak odpowiedniej diety, brak regeneracji i wystarczającej liczby godzin snu wpływa na efekt naszego treningu. Używki czy niewłaściwa dieta sprawia, że trening jest mniej efektywny a co za tym idzie i nasze efekty są zdecydowanie mniejsze. By móc w pełni wiedzieć rezultaty naszego treningu warto pomyśleć na odpowiednią ilością snu, odpoczynkiem dietą oraz zrezygnowaniu z używek.

Przyczyn i powodów dla których nasz trening nie przynosi odpowiednich efektów jest zdecydowanie więcej. Te, które wymieniłam są według mnie najbardziej znaczące. Jako, że głównie pomagam ludziom, którzy chcą zgubić zbędne kilogramy skupiam się na treningu dla osób odchudzających się. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna i niezbędna   w procesie odchudzania. Dzięki niej usprawniamy nasze ciało oraz polepszamy motorykę naszego ciała ale przede wszystkim spalamy zbędne kalorie. Niezwykle ważna jest regularna aktywność.  Pamiętaj, że tylko systematyczny trening przynosi oczekiwane efekty. Dobrze jest wykonywać trening z czystej chęci i zaangażowaniem. Wykonywany z entuzjazmem trening na pewno przyniesie bardziej zadowalające efekty niż takich z przymusu. W końcu jak powszechnie wiadomo podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny – czyli hormony szczęścia. Aby jednak oprócz radości  i zadowolenia przyniósł efekty warto przyjrzeć się czy nie popełniamy jakiegoś błędu hamującego nasze rezultaty.

Jakie błędy lub wskazówki dopisalibyście do tej listy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *