motywacja

Święta na diecie?

Zbliża się trudny okres dla osób dbających o linię – tak mogłoby się wydawać. W końcu zbliżają się święta! Na wielu forach i portalach internetowy pojawia się wiele artykułów dotyczących tego jak nie przytyć w czasie świąt. Pokazuje się zamienniki dla typowych potraw oraz podpowiada jak odchudzić świąteczne dania aby były mniej kaloryczne. Ale Czy święta w stylu FIT są możliwe? Czy nie tracą na tym  swojego uroku? Co zrobić by cieszyć się smakiem świątecznych potraw bez wyrzutów sumienia?

Pachnący makowiec, kapusta z grochem, pyszne pierogi oraz ryby i śledzie w wielu odsłonach a także wiele innych regionalnych przysmaków. Większość z nich gości na naszych świątecznych stołach. Pamiętamy smak tych pyszności już od dzieciństwa. Kojarzą się z pięknym świątecznym okresem i chwilami spędzonymi  z najbliższymi przy stole oraz choince. Święta Bożego Narodzenia mają swój urok. Blask świec i lampek choinkowych, śpiewanie kolęd i wyczekiwanie na pierwszą gwiazdkę.  To wszystko wprawia nas  magiczny nastrój. Głównym miejscem gdzie spędzamy ten świąteczny czas jest stół. Suto zastawiony wieloma przysmakami. Zajęci rozmową z najbliższymi zajadamy się tymi wszystkimi smakołykami. Wigilijna wieczerza nie należy do zbyt lekkich a dodatkowo tradycja nakazuje spróbować wszystkich dań. A  do tego dochodzą wszystkie wspaniałe ciasta. Między kolejną wymianą zdań z rodzinką wkładamy na talerz jedzenie co rusz dokładając nową porcję. Pod koniec zapala nam się czerwona lampka – „ups chyba zjadłam za dużo”. Pojawiają się wyrzuty sumienia i postanowienia poprawy już od następnego dnia. Ale kolejne dni świąt przynoszą nowe pyszności. Wizyty u rodziny i znajomych u których stoły także uginają się od smakowitości a nam ciężko odmówić by nie zrobić przykrości najbliższym. Co zrobić by cieszyć się smakiem świątecznych potraw bez wyrzutów sumienia?
 
 
Święta Bożego Narodzenia są magicznym czasem, który występuje raz w roku. Jest okresem radości i spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi. Nie warto go marnować na wyrzuty sumienia związane z jedzeniem. Przygotowywanie potraw jest bardzo ważnym elementem tradycji. Ale zamiast skupiać się na tym co znajduje się na stole warto poświęcić uwagę na rozmowę i spędzanie czasu z tymi na których nam zależy. Często w ciągu roku wśród spraw dnia codziennego ciężko nam znaleźć czas na rozmowę z bliskimi osobami a święta są doskonałym momentem by to nadrobić. Warto wykorzystać ten czas jak najlepiej. A kiedy zasiądziemy do świątecznego stołu cieszyć się smakiem naszych tradycyjnych dań. Aby i w czasie świąt dbać o swoje zdrowie i sylwetkę przygotowałam dla Was kilka porad aby cieszyć się smakiem bez większego uszczerbku dla naszego ciała.
1. Jedz z umiarem.
Stoły uginające się pod ciężarem pyszności kuszą nas. Bez wątpienia trudno się oprzeć pięknie pachnącym i wyglądającym potrawom. Rodzina zachęca do próbowania słynnym tekstem „ jeszcze kapustka, śledzik a makowca próbowałaś?”. Jak sobie z tym poradzić? Można zjeść to co lubimy ale w rozsądnym ilościach. Zamiast nakładać kilka łyżek jakieś potrawy włóż małą łyżeczkę. Nałóż na talerz wszystko co chcesz spróbować i nie rób dokładek (w tych dodatkowych porcjach zjadamy często ogromne ilości nadprogramowych kalorii!). Ciesz się smakiem potraw. Jedz powoli dokładnie przeżuwając każdy kęs. Poczujesz smak jedzenia a rodzina nie będzie się czepiać, że nic nie jesz – w końcu na talerzu zawsze coś będzie😉
2. Odchudź potrawy.
Z tradycyjnymi potrawami jest tak, że pamiętamy ich smak od dzieciństwa. Zawsze robione są na bazie białej mąki pszennej, margaryny oraz cukru czyli wszystkiego czego powinniśmy się wystrzegać na co dzień. Taki smak wszyscy znamy. Niektóre z tych składników można zamienić na zdrowsze zamienniki. Potrawy nie zmienią zbytnio smaku a będą mniej kaloryczne. Na przykład cukier można zastąpić miodem, syropem z agawy czy stewią. Margarynę olejem kokosowym a pszenną mąkę pełnoziarnistą. Warto jednak przy tym pamiętać o innych osobach, które będą jadły nasze dania – im niekoniecznie może pasować taka zmiana. Poza tym nawet jeśli zjemy kilka potraw w ich tradycyjnej formie nic nam się nie stanie😉
3. Poruszaj się.
Choć pogoda może nie sprzyjać a nasze pełne brzuszki będą na tyle ciężkie, że nie będzie się chciało ruszyć to jednak dobrze jest wstać i wybrać się chociażby na spacer. Spędzanie czasu tylko przy stole na pewno nie pomoże nam uchronić się przed zgubnymi skutkami obżarstwa. Dzięki spacerowi także dotlenimy nasz organizm no i spalimy zbędne kalorie. O tym dlaczego warto się ruszać pisałam tutaj.  
4. Nie głoduj przed świętami.
Nie raz spotykam się z głosami, że przed świętami osoby przechodzą na prawie głodowe diety by móc w święta jeść bezkarnie. Nie uważam, że to byłby dobry pomysł. Długotrwałe głodówki czy obcinanie  kalorii może mieć negatywne skutki dla naszego organizmu.  Poza tym głodząc się na kilka dni przed świętami nie sądzę, abyśmy w ich trakcie zjedli więcej niż jesteśmy w stanie pomieścić w żołądku. Każdy z nas ma ograniczone ilości. Dlatego najlepiej trzymać się swojej dotychczasowej zdrowej diety. W dzień Wigilii zjeść normalne śniadanie a później jakąś lekką przekąskę a następnie zjeść dopiero świąteczną kolację pamiętając o umiarze. Tego dnia nie zapominaj także o odpowiednim nawodnieniu  – od tego nie ma świąt.
5. Pozbądź się wyrzutów sumienia.
Dla osób, które dbają o swoja sylwetkę lub są na diecie redukcyjnej święta są okresem w którym wiele osób dopadają wyrzuty sumienia z powodu tego, że zjedli za dużo lub też, że z powodu swojej diety nie mogą spróbować dań na które czekali cały rok. W te kilka świątecznych dni pozbądź się tego negatywnego głosu w swojej głowie.Ciesz się atmosferą świąt i spróbuj tego co lubisz. Poczuj smak i rozkoszuj się nim a po świętach wróć do swojej diety.

 

 
Okres świąt wcale nie musi oznaczać, że będziemy przejedzeni  i w ciągu kilku dni przytyjemy kilka kilogramów. Można jeść i cieszyć się smakiem potraw bez wielkiego uszczerbku dla naszej sylwetki. Pamiętaj tylko o rozsądku i jedzeniu z umiarem. Przy stole jedz powoli i z uważnością. Wyjdź na spacer albo zrób trening. Zatrzymaj się na chwilę i poczuj magię świąt. Przygotowywanie wielu potraw jest naszą tradycja i nieodłącznym elementem świąt Bożego Narodzenia. Ale według mnie w świętowaniu nie chodzi tylko o jedzenie ale spędzanie czasu z najbliższymi, relaks i odpoczynek dla naszego ciała i duszy. Jedzenie jest przyjemnym dodatkiem, którym warto się cieszyć bez wyrzutów sumienia. Wesołych Świąt ! 

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *