motywacja

Zmień swoje podjeście do diety i schudnij!

Z czym kojarzy  nam się dieta? Rozmawiając i współpracując z ludźmi zauważyłam, że najczęściej utożsamiamy dietę z wyrzeczeniami i licznymi ograniczeniami. Po części zapewne tak jest. Stosując dietę musimy pewne produkty wyłączyć a inne włączyć do naszej diety. To całkiem naturalne. 



Ale to nie jest największy problem. Niestety wielu ludziom dieta kojarzy się także z głodowaniem. Cóż się dziwić skoro oglądając telewizję czy gazety przy artykule mówiącym o diecie zazwyczaj pojawia się zdjęcie gdzie widnieje pusty talerz a na nim liść sałaty i nic więcej. O nie, zapomniałabym-  jeszcze często obok talerza stoi szklanka wody. Dlatego słysząc słowo „dieta” myślimy, że będziemy żyli tylko powietrzem. Może to jest jeden z powodów tego, że mimo iż widzimy naszą wagę, która zaczyna nam przeszkadzać to nic z nią nie robimy. Boimy się głodu i wyrzeczeń. Sądzimy, że trzeba będzie pożegnać się ze schabowym czy naleśnikami z dżemem. Pozostanie nam tylko jeść warzywa i mdłe owsianki na śniadanie. Wizja gotowanej marchewki i szpinaku jest tak przerażająca, że skutecznie oddala nas od podjęcia próby odchudzania – ale przede wszystkim zmiany naszych nawyków żywieniowych. Usilnie i kurczowo trzymamy się tego co nam znane. Boimy się zmieniać cokolwiek wymyślając tysiąc różnych powodów, które usprawiedliwiają brak naszego działania. Dlatego może wmawiamy sobie, że gdy przejdziemy na dietę będziemy jeść tylko gotowane na parze warzywka przez co stracimy energię i zdrowie. Nic bardziej mylnego. Jeśli chcemy schudnąć zdrowo i czuć się dobrze musimy jeść. Potrzeba zaspokajania głodu jest jedną podstawowych, którą człowiek musi ugasić. Musimy dostarczać sobie pożywienia by żyć! Póki co inaczej się nie da, ale kto wie co będzie za kilka lat – może w inny sposób będziemy sobie dostarczać energii do życia. Ale obecnie to z pożywienia czerpiemy siłę i energię do funkcjonowania. To oczywiste i wszyscy o tym wiemy, ale dlaczego robimy inaczej? Stosujemy dziwne niskokaloryczne diety (często poniżej naszego minimalnego zapotrzebowania)   a w dalszej konsekwencji  przestajemy jeść?



Większość osób mających nadwagę czuje się źle  ze sobą. Szuka rozwiązań swojego problemu i często zaczyna drastycznie obniżać kaloryczność swoich posiłków.  Z nienawiści do swojego ciała są w stanie wiele zrobić, byle tylko pozbyć się kilogramów. Stosują różnorakie diety a kiedy te nie przynoszą skutecznych i długotrwałych efektów pozostaje jedno: głodówka. Wielu osobom wydaje się, że gdy przejdą  na głodówkę pozbędą się raz  na zawsze swoich zbędnych kilogramów. Niestety to tak nie działa. Owszem nie jedząc uda nam się schudnąć ale jakim kosztem! Gdy przestaniemy dostarczać organizmu co to niezbędne stracimy energię, pogorszy się wygląd skóry, włosów i paznokci. Nasze organy przestaną poprawnie funkcjonować bo nie będą miały skąd czerpać energii do działania. Sami siebie skażemy na porażkę doprowadzają ciało do ruiny. Chociaż na tym wszystkim ucierpi także nasze psychika. Głodząc się będziemy żyli w ciągłym napięciu walcząc z samym sobą – z naturalną potrzebą zjedzenia czegoś. Nieustająca frustracja i złość a także brak siły mogą doprowadzić do nerwic, stanów lękowych czy depresji oraz zaburzeń odżywiania. Powstaje takie błędne koło  gdyż jeszcze bardziej nienawidzimy siebie. Obraz w lustrze doprowadza nas do płaczu a nawet ataków autoagresji. Życie w takich emocjach jest ciężkie (wiem co mówię) a wyjście z takich stanów oczywiście jest możliwe ale wymaga ogromnie dużo pracy każdego dnia. To praca nad zaakceptowaniem siebie, pokochaniem swojej osoby i nauka zdrowego podejścia do odchudzania. 



Nie da się ukryć, że chcąc schudnąć należy zmniejszyć kaloryczność – jednak wszystko z rozsądkiem. Warto pamiętać, że tak samo jak nie przytyliśmy w ciągu jednego dnia tak i w ciągu jednego dnia nie schudniemy. Większość osób chciałaby już natychmiast, dlatego obcinają kalorie do bardzo drastycznej liczby. Pewnie dlatego dieta jest często łączona przez nas z czymś tak strasznym, że najlepiej do tego nie podchodzić. Mówimy – „to dobre dla innych, ja ciężko pracuje i muszę dużo jeść”. I tak pojawia się kolejny stereotyp – żeby mieć siłę trzeba dużo jeść. Pytanie tylko czego jeść? Każdy z nas ma określoną kaloryczność zależną od wielu czynników. Umiejętne jej określenie oraz dopasowanie do naszych potrzeb pozwoli na schudnięcie nie tracąc przy tym energii. Odpowiednio dobrana dieta ma na celu pomoc w zgubieniu zbędnych kilogramów ale także dostarczenie wszystkiego co niezbędne naszemu ciału – pod warunkiem, że zrobi się to prawidłowo (dieta koleżanki niekoniecznie jest dobrym pomysłem). Dobrze jest jeśli zasięgniemy porady specjalisty, który pomoże nam ułożyć odpowiednią dietę w tym kaloryczność naszych posiłków. Mimo, że wszystkie informacje można znaleźć w Internecie i samemu wszystko sobie policzyć czasami warto jest poprosić kogoś o pomoc zwłaszcza na początku naszej przygody. Jak wiadomo Internet to kopalnia wiedzy jednak nie  wszystkie informacje są zawsze  właściwe.
Warto pozbyć się myślenia, że dieta to głodowanie na liściu sałaty.  Oczywiście rodzajów diet na rynku jest mnóstwo – pewnie niektóre z nich zakładają jedzenie tylko sałaty lub picia dziwnych substancji mających pomóc nam pozbyć się tłuszczu w mgnieniu oka. Zawsze kiedy słyszysz albo czytasz o nowej diecie  – zadaj sobie pytania: jak długo jesteś w stanie na niej wytrzymać? Jakie mogą być konsekwencje jej stosowania? Zawsze kiedy coś Ci w diecie nie pasuje pomyśl i przeanalizuj ją kilka razy zwłaszcza pod kątem zdrowotnym. Ja jestem zwolennikiem zdrowej diety takiej , która zostanie z nami na zawsze. Taka dieta  opiera się na dobrze zbilansowanych posiłkach z użyciem prostych produktów. Cechuje ją także zróżnicowanie produktów. Powinna być także dla nas smaczna. 



To co jemy ma ogromne znaczenie dla naszego ciała, psychiki oraz samopoczucia. Dieta jest czymś co towarzyszy nam każdego dnia  – w końcu codziennie jemy. Dlatego uważam, że należy zmienić podejście do diety jako katorgi opierającej się na samych wyrzeczeniach i mdłych posiłkach. Zmiana sposobu odżywiania w celu schudnięcia powinna następować stopniowo. Wato przekonać samego siebie do nowych nawyków. Zacząć jeść zdrowo i różnorodnie. Cieszyć się z tego, że dajemy sobie siłę do życia i działania. Nie bójmy się diety. Uważam, że na diecie nie powinno się głodować ani frustrować. Jej celem jest pomoc w schudnięciu oraz prowadzeniu zdrowego trybu życia. To wydaje się niemożliwe? Ale tak powinno być! Według mnie dieta to styl w jaki żyjemy ściśle połączona z naszą osobowością i tak powinna być dobrana  czyli indywidualnie dla każdej osoby. Dużo o tym się mówi jednak różnie z tym bywa.
Jakie są Twoje doświadczenia związane z byciem na diecie? Podziel się w komentarzu swoją opinią.

Weronika.

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *