motywacja

Nie samym chlebem żyje człowiek – różnorodność w diecie

Jedzenie dostarcza nam paliwa do sprawnego funkcjonowania naszego organizmu. To co jemy wpływa bezpośrednio na to jak się czujemy. Zadaniem dostarczanego przez nas pożywienia jest także uzupełnianie mikro i makroskładników tak by wszystkie nasze organy mogły działać jak należy. Aby dostarczać tego co niezbędne ważna jest różnorodna dieta zawierająca jak najwięcej produktów z różnych grup pokarmowych.

Ogólnie wszystkie produkty spożywcze podzieliłam na 7 grup:
1.      Produkty zbożowe – do których zalicza się pełne zboża, pieczywo mieszane, mąka, kasze, makrony i inne produkty mączne oraz zbożowe. Jest to główne źródło węglowodanów ale zawierają także witaminy z grupy B, E oraz K. Mają także dość sporo błonnika oraz składników mineralnych takich jak: siarka, fosfor czy selen.
2.      Warzywa – to istne bomby witaminowe! To cenne źródła witamin: C, A i B (zwłaszcza pomidory, które są także źródłem likopenu czyli jednego z przeciwutleniaczy). Zielone warzywa takie jak szpinak, sałata czy fasolka szparagowa oraz nać pietruszki to doskonałe źródła karotenu czyli prowitaminy A. Z warzyw można tworzyć kolorowe i pyszne dania, które dostarczają nam wiele składników odżywczych a ponadto wiele z nich jest niskokaloryczna dzięki zawartości sporej ilości wody.
3.      Owoce – to kolejne źródła wielu witamin. Wiele owoców zawiera sporo witaminy C ( na przykład owoc róży czarne porzeczki, truskawki oraz owoce cytrusowe: cytryna, pomarańcze czy grejpfrut) oraz A. Owoce zawierają także cukry, dlatego warto zwrócić uwagę na ich ilość w naszej diecie.
Będąc przy owocach warto wspomnieć o orzechach, które są źródłem korzystnych tłuszczy omega 6. Warto jednak pamiętać, że przez swoją sporą zawartość tłuszczy są dość kaloryczne.  
4.      Produkty mleczne i jajka– są źródłem pełnowartościowego białka pochodzenia zwierzęcego. Mleko, twaróg czy sery zawierają  składniki mineralne takie jak: magnez, chlor, miedź, jod czy siarkę. Ponadto dostarczają witaminy z grupy B – zwłaszcza B2 oraz tych rozpuszczalnych w tłuszczach czyli A,D,E i K. Jajka to źródło siarki i fosforu oraz żelaza. W żółtku znajduje się dość sporo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
5.      Produkty mięsne oraz ryby – to bogate źródło białka pochodzenia zwierzęcego. Mięso jest bogate w witaminę B ( w tym PP).  Dostarczają także składników mineralnych takich jak fosfor, siarka czy chlor, potas oraz żelazo.  Ryby to źródło cennych tłuszczy omega 3. Podobnie jak mięso dostarczają wiele składników mineralnych.
6.      Warzywa suche strączkowe – taki jak: fasola, soczewica, groch czy soja wymagają oddzielnej uwagi. Są źródłem białka pochodzenia roślinnego  a także węglowodanów ze względu na dużą zawartość skrobi. Dostarczają sporo związków mineralnych taki jak: wapń, fosfor, żelazo a także witaminy A, B1, B2 oraz PP. Można z nich wyczarować pyszne potrawy jednogarnkowe a także pasztety, kotlety i wiele innych.
7.      Słodycze i cukier – zawierają duże ilości węglowodanów (zwłaszcza cukrów prostych).

Gotowe słodycze to źródło tłuszczy nasyconych, które są niekorzystne dla naszego organizmu. Cukier oraz produkty z jego dużą zawartością powinny być skutecznie eliminowane z naszej diety. Ich nadmiar sprzyja nie tylko tyciu ale także powstawaniu wielu chorób i schorzeń. Produktów z tej grupy najlepiej unikać. Jeśli już chcemy sobie pozwolić sobie na coś słodkiego można to zrobić raz na jakiś czas lub spróbować zrobić samemu coś pysznego.



Każdy zdrowy produkt dostarcza nam określonych witamin i składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Ważne jest aby w naszej diecie znajdowało się jak najwięcej warzyw i owoców, gdyż zawierają najwięcej cennych składników. Przy czym nie można pomijać także produktów zbożowych zwłaszcza tych pełnoziarnistych.  Mimo, że zawierają dość sporo węglowodanów (które mimo wszystko są nam potrzebne) są bogatym źródłem błonnika pokarmowego, którego zadaniem jest między innymi wspomóc nasz układ trawienny. Produkty mleczne jak i mięsne także mają swoje miejsce w diecie – chyba, że mamy nietolerancję lub jesteśmy na diecie wegańskiej/wegetariańskiej  ( nie chcę tutaj oceniać żadnej z diet, gdyż rodzaj diety jest każdego indywidualnym wyborem). Wachlarz produktów z jakich obecnie możemy wybierać przy przygotowywaniu potraw jest naprawdę ogromny!

Podobnie z resztą z ilością przepisów z jakich możemy korzystać. Z każdej grupy pokarmów ( nie licząc ostatniej – słodyczy i cukru), które można ze sobą w różnorodny sposób łączyć powstają pyszne dania, które mogą dostarczyć wiele cennych składników mineralnych oraz witamin a ponadto cieszą nasze oczy oraz kubki smakowe. Im więcej produktów użyjemy tym większe prawdopodobieństwo dostarczenia większej ilości substancji odżywczych, dlatego tak ważna jest różnorodność w naszej codziennej diecie. Układając nasze codzienne menu zadbajmy o to, by na naszym talerzu nie wiało nudą. Czasami dobrze jest zmienić na przykład zwykłego kotleta na kotlet warzywny – przykładowo z soczewicy czy ciecierzycy. Opcji i możliwości jest naprawdę mnóstwo.

Sklepowe półki, aż uginają się od produktów – oczywiście możemy na nich znaleźć zarówno te wartościowe jak i śmieciowe jedzenie. Starajmy się wybierać te, które przynoszą nam korzyści. Ponadto wiele produktów, które jeszcze całkiem nie dawno ciężko było znaleźć ( jak na przykład mąka kokosowa czy jaglana – w mojej miejscowości w sklepie najczęściej była tylko pszenna a czasami udało się znaleźć pełnoziarnistą – na szczęście dzisiaj się to już zmieniło) obecnie jest dostępne nawet w małych sklepikach – nie ma wymówek! Ceny także stają się co raz bardziej przystępne.



Nawet przyroda lubi coś zmieniać! Każda pora roku w naszym klimacie przynosi nam inne pyszne owoce i warzywa, które w sezonie smakują najlepiej. Przyglądając się naturze widzimy, że sama zachęca nas do różnorodności w naszym jadłospisie podsuwając nam wiele smacznych produktów. Warto zwracać uwagę na sezonowość i korzystać z tego czego w danym momencie jest najwięcej.

W. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *