motywacja

Jak wytrwać w noworocznych postanowieniach?

Nowy Rok jest już z nami. Wielu z nas czeka na ten moment. Początek nowego roku jest symbolem nowego początku. Wtedy też chętnie robimy noworoczne postanowienia: rzucić palenie, więcej czasu przeznaczać na odpoczynek. Tego dnia także chętnie  obiecujemy sobie, że 1 stycznia będzie początkiem odchudzania. Planujemy dietę i obiecujemy sobie, że będziemy regularnie ćwiczyć, dlatego też w styczniu siłownie i kluby fitness przeżywają oblężenie. Nawet w akcjach promocyjnych w supermarketach promowane są produkty żywnościowe, które są eko i zdrowe. Często jednak po początkowej fazie motywacji nasz entuzjazm dość szybko opada. Z czasem zaprzestajemy zmieniać nawyki żywieniowe a siłownia nagle okazuje się zbyt daleko od domu. Brakuje nam motywacji i chęci a podejmowane działania nagle okazują się zbyt trudne i czasochłonne. Sama wielokrotnie podejmowałam takie zobowiązania, które kończyły się fiaskiem. Wszystkie te doświadczenia wiele mnie jednak nauczyły. Dlatego przygotowałam dla Was 5wskazówek, dzięki którym wytrwanie w noworocznych postanowieniach okaże się znacznie łatwiejsze!

1. Określ jasny cel
Jeśli nie wiemy dokąd zmierzamy skąd mamy wiedzieć, że osiągnęliśmy coś co chcieliśmy? Bez celu można dryfować bez końca mając ciągle poczucie, że nic nam się nie udaje, nic nie potrafimy. Dlatego jak każde stawiane przed sobą wyzwanie warto zacząć od nakreślenia celu naszej podróży. Oczywiście cel musi być realny i możliwy do zrealizowania a także dobrze jeśli jest określony w czasie to znaczy szacujemy kiedy będzie możliwe jego zrealizowanie. Jeśli masz dużo do zrzucenia podziel swoją przemianę na etapy. Wyznacz sobie początkowy spadek wagi jaki chcesz osiągnąć pamiętając o swoim zdrowiu, które jak już wiele razy pisałam jest najważniejsze. Kiedy zgubisz kilogramy, które sobie zaplanowałaś możesz iść dalej aż dojdziesz do celu głównego. Kiedy nakreśli swój cel rozpisz sobie także jakimi metodami chcesz to osiągnąć. Zaplanuj ile chcesz ćwiczyć oraz to jak powinna wyglądać Twoja dieta. Pamiętaj o odpowiedniej kaloryczności. Jeśli masz z tym problem możesz skorzystać z pomocy trenera lub dietetyka. Taki plan działania najlepiej rozpisać na kartce czy w komputerze co pozwoli Ci się zmotywować do działania oraz kontrolować swoje poczynania.

2. Bądź konsekwentna
Aby osiągnąć zamierzone cele musisz być konsekwentna i systematyczna w tym co robisz. Ćwiczenia raz na jakiś czas i trzymanie diety raz w tygodniu niestety nie doprowadzi Cię do celu. Początkowo zmiany jakie musisz wprowadzić mogą być dość przytłaczające ale jak wiesz początki we wszystkim są trudne. Dlatego nie zrażaj się już na samym początku. Pamiętaj, że czas minie. Pomyśl co będzie za kilka miesięcy jeśli dzisiaj się nie poddasz. Zwizualizuj swój cel i pomyśl jak będziesz się czuła gdy stanie się rzeczywistością. Pamiętaj jednak, że musisz nad tym wytrwale pracować każdego dnia. Niestety samo nic do nas nie przyjdzie dlatego każde postanowienie wiąże się z tym, że trzeba będzie coś w tym kierunku zrobić. Zatem  konsekwencja w działaniu to podstawa w osiąganiu celów – zgubieniu zbędnych kilogramów także a może i przede wszystkim!Tylko systematyczny trening i konsekwentne trzymanie się diety może doprowadzić do uzyskania upragnionych efektów.

3. Nie zmieniaj wszystkiego na raz
Większość z nas wraz z początkiem roku ma bardzo dużo postanowień. Najchętniej zmienilibyśmy wszystko co nam się nie podoba w ciągu jednego dnia. Ale to niezbyt dobry pomysł. Każdego dnia każdy z nas ma tak wiele obowiązków, że dorzucenie sobie kilku postanowień w jednym czasie oraz ich skrupulatne przestrzeganie może doprowadzić jedynie do frustracji. Dlatego zanim wkroczymy w nowy rok przeanalizuj co najbardziej chciałabyś zmienić i skup się na tej kwestii. Zastanów się co możesz w tym zakresie zrobić aby poprawić to co Ci nie odpowiada a kiedy dana zmiana wejdzie Ci w nawyk wybierz następną. Z doświadczenia wiem, że wszystkiego na raz nie da się zrobić. Określ priorytet i jemu poświęć swoją chęć oraz motywację.

4. Bądź cierpliwa
Najchętniej chcielibyśmy wszystko mieć już od razu – w tym momencie. Brak naszej cierpliwości widać chociażby w kolejce do kasy sklepowej czego była wielokrotnie świadkiem przed świętami. Nie lubimy czekać. Może dlatego zrażeni brakiem szybkich efektów tak szybko się poddajemy w naszych noworocznych postanowieniach? Nie widząc rezultatów naszej pracy najczęściej tracimy motywację i chęci do działania. Dlatego wytrwanie w postanowieniach to według mnie bardzo dobra lekcja cierpliwości. Osiągnięcie zamierzonych celów wymaga czasu. Tak samo jak nie przytyliśmy w ciągu jednej nocy tak i w ciągu jednej nocy nie schudniemy! Na swoją nadwagę „pracowaliśmy” przez pewien czas dlatego też jej na pozbycie się jej  będzie potrzeba trochę czasu. Kiedy będziesz miała tego świadomość łatwiej będzie wytrwać w swoich postanowieniach.
5. Zrób to dla siebie, z miłości i świadomie
Ostatnia a zarazem jedna z najważniejszych wskazówek to uświadomienie sobie różnicy między tym czy „chcemy” coś zmienić czy „powinniśmy” to zrobić. Czym się różnią te dwa pojęcia? „Powinność” często jest pokierowana wpływem innych ludzi na nas. Często robimy coś czego w gruncie rzeczy nie chcemy ale „wymaga” lub nakłania nas do  tego  otoczenie. „chcieć” płynie z naszego wnętrza. To jest stan w którym jesteśmy przekonani o słuszności naszych działań. Nikt nas do tego nie zmusza i nie czujemy presji z zewnątrz. Robimy to dla siebie z czystej miłości dla nas samych. Kiedy „chcemy” jesteśmy świadomi naszej decyzji i wiemy, że musimy podjąć pewne kroki by dojść do zamierzonego celu. Wiemy, że nie ma drogi na skróty. Aby dotrzeć na szczyt trzeba pracować. Odchudzanie z nienawiści do siebie może przynieść ubytek wagi ale z drugiej strony może prowadzić do frustracji oraz pogłębienia swojego negatywnego wizerunku. Dlatego zanim przystąpisz do noworocznych postanowień zadaj sobie pytania: Czego tak naprawdę chcę? Czy jestem gotowa na podjęcie działań aby dojść do zamierzonego celu? Dlaczego chcę coś zmienić?


Osobiście lubię początek nowego roku. Mam wrażenie, że można wtedy zacząć wszystko od nowa. Dostajemy nową kartę, którą można zapisać w zupełnie inny sposób niż w poprzednim roku. A noworoczne postanowienia są celami do zrealizowania  w nadchodzącym roku. Wytrwanie w nich wymaga konkretnego planu, czasu i cierpliwości. Przed wprowadzeniem ich w  życie warto siebie zapytać dlaczego chcemy coś zmienić, dlaczego to nam tak przeszkadza. Niezwykle ważna jest także intencja z jaką chcemy daną rzecz zrobić – z miłości czy chęci spełnienia oczekiwań innych. Nowy rok może być nowym wspaniałym początkiem. Możemy zmienić wszystko.
W. 

3 komentarze

  • Anonimowy

    Weronika nie mogę tu wchodzić bo wstyd mi że nie mogę się zmotywować do zrzucenia tych moich zbędnych 7 kg ����

  • Marek

    Ten post na Twoim blogu mnie tu skierował. Tak czytam i czytam wszystkie posty, co mnie napawa optymizmem że coś się da zrobić ze mną. Ważę 123kg i bardzo chcę zgubić 43-37kg. Zapierdzielam na 3 zmiany często robiąc ponad 220 godzin miesięcznie rodzinę utrzymać. Czytając twoje posty chcę wprowadzić stopniowe zmiany. Miło się czyta i dziękuję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *